Experimenten Mobiliteit-op-Maat

Door te experimenteren met mobiliteits-concepten wil de provincie praktijkervaring opdoen.

De provincie faciliteert nieuwe mobiliteitsconcepten die goed aansluiten op de vraag ‘waar bieden ze meerwaarde in plaats van of aanvullend op het busvervoer?’. Er zijn verschillende combinaties te maken in vraagtype en mobiliteitsoplossing. Met de samenleving, ondernemers en overheden, zoekt de provincie naar passende experimenten.

Lees hieronder meer over de huidige experimenten waarbij de provincie betrokken is en wat we geleerd hebben van experimenten die afgerond zijn.

Toolkit gedeelde mobiliteit

Ben je op zoek naar informatie over welke mobiliteitsoplossing geschikt is voor jouw dorp of wijk? Kijk dan op de toolkit gedeelde mobiliteit.

Hier vind je meer informatie over wat gedeelde mobiliteit is en hulpmiddelen die je kunnen helpen om je onderzoeks- of behoeftevraag scherp te krijgen. Ga er zelf mee aan de slag of aarzel niet om ons, de Provincie Noord-Brabant, te benaderen voor hulp. We denken graag met je mee en helpen waar gewenst.

Lopende experimenten

Elektrisch deelvervoer

Heeswijk-Dinther

Sinds september 2020 rijdt de HaDee Carry Cab door Heeswijk-Dinther. Het is een elektrisch vervoersmiddel dat in en rondom Heeswijk-Dinther rijdt. De deelauto is bedoeld voor die doelgroep die afhankelijk is van vervoer van anderen. De ritten worden ingepland door vrijwilligers. Ook zitten er vrijwillige chauffeurs achter het stuur. Mensen worden bijvoorbeeld gebracht naar familie/vrienden, huisarts en dagbesteding. Er wordt gewerkt met een strippenkaart van 6 zegeltjes; 1 ritje kost 1 euro. De deelauto is coronaproof gemaakt.

Hop-on hop-off bus

Heesch

In deze pilot kunnen mensen gratis van A naar B worden gebracht. De bus rijdt een vaste route van 16 km lang door Heesch. Wanneer de hand wordt opgestoken door iemand die langs de route staat, stopt de bus en kan er mee worden gereden. De rit is gratis. De provincie draagt bij aan dit experiment omdat het graag wil leren van de gebruikerservaringen van deze vervoersdienst. Is deze vorm van vervoer ook bruikbaar voor andere vergelijkbare dorpen in Noord-Brabant?

Seniorenvervoer Boxtel

Boxtel

Laagdrempelig en betaalbaar. De elektro-auto van Seniorenvervoer Boxtel is bedoeld om de mobiliteit van 55-plussers te vergroten. De auto rijdt sinds november 2021 naar arts of therapeut, bridge-bijeenkomsten in De Walnoot, om boodschappen te doen in Oosterhof of om ‘s avonds te gaan eten bij een zoon of dochter. Per rit betaalt men 2 euro of €1,50 bij afname van een 10 rittenboekje. Seniorenvervoer Boxtel heeft meer dan 30 vrijwilligers. Zij hebben taken als chauffeur, planner, PR&Communicatie, wagenbeheer, functioneel beheer en webmaster. De planning software wordt tegen een kleine jaarlijkse vergoeding afgenomen van de stichting Seniorenbus den Bosch. Gemeenschapshuis De Rots in de wijk Oost werd gekozen als uitvalsbasis van Seniorenvervoer Boxtel.

Zonnebus Cuijk

Cuijk

De enige supermarkt in de wijk ging dicht. Geen bus die stopt in de wijk. Dat betekende dat nog al wat voor de ouderen in de wijk Padbroek van de gemeente Cuijk. Na een leefbaarheidsonderzoek besluit de wijkraad in actie te komen. Het eerste plan, een zonnetreintje, strandt op regelgeving. Het wordt een elektrische bus die 7 personen kan vervoeren. De gemeente zorgde voor de 'opstapplaats'-borden. Vanaf 4 oktober 2021 rijdt de bus tussen Padbroek en het centrum van Cuijk op maandag, woensdag en vrijdag van 09.00 tot 16.00 uur. Begin- en eindpunt is wijkcentrum Het Doehuis. Een retourtje kost 1 euro, contant af te rekenen bij de chauffeur. Zo kunnen hulpbehoevenden naar de supermarkt, apotheek, de bibliotheek, het gemeentehuis en het treinstation. Het enthousiasme onder de bewoners is zo groot dat men al denkt aan uitbreiding naar de wijken De Valuwe en Heeswijkse Kampen.

Bravofiets

Bergen op Zoom, s-Hertogenbosch en Tilburg

Sinds het najaar van 2020 is er gestart met de uitrol van het deelfietssysteem Bravofiets in de steden Bergen op Zoom, ’s-Hertogenbosch en Tilburg. Bravofiets stelt deelfietsen beschikbaar voor korte verplaatsingen, via een netwerk van hubs (deelfiets-locaties) verspreid door de stad. De deelfietsen functioneren als een aanvullend mobiliteitsconcept, ter versterking en aanvulling van het openbaar vervoer. Het fietsdeelsysteem is voor iedereen toegankelijk.

Bravoflex, flexibel bussysteem

Moerdijk, Halderberge, Drimmelen, Altena en Bergen op Zoom

In deze gemeenten kunnen reizigers gebruik maken van Bravoflex. Dit is een flexibel bussysteem op afroep dat reizigers, zonder vaste route, van halte naar iedere gewenste halte brengt. Er is dus geen dienstregeling. Gemakkelijk te boeken via een app of met een telefoontje. Bravoflex is in ontwikkeling. We zijn pilots gestart, er zijn pilots die nog lopen en we kijken naar nieuwe locaties om Bravoflex te introduceren. In 2020 is er een tussenevaluatie geweest over vijf Bravoflex-pilots. De stand van zaken van deze pilots kunt u hier lezen.

Samen rijden

Steenbergen, Bergen op Zoom, Roosendaal en Woensdrecht

In West-Brabant willen we in het voorjaar van 2022 starten met een meerijddienst. Dit doen we samen met Arriva, de vervoerder in dit gebied en Nabogo. Dit is een Deens bedrijf dat hiervoor een unieke app heeft ontwikkeld. In Denemarken werkt deze al succesvol. We willen kijken of het in deze gemeenten ook een goede aanvulling kan zijn op het openbaar vervoer. In de app is het openbaar vervoer volledig geïntegreerd, wat betekent dat de gebruiker ook ov-reizen en combinaties van carpoolen en ov als opties ziet.

Hoe werkt deze nieuwe vorm van carpoolen: Chauffeurs rijden de route die ze altijd rijden en op vaste punten langs die route, nemen ze reizigers mee. De reizigers worden afgezet op een ander vast punt langs die route en ze kunnen vandaar verder reizen met ov.

Meer informatie vind je in deze flyer.

Elektrische deelauto

's-Hertogenbosch

De provincie Noord-Brabant voert zelf een pilot van een jaar uit met elektrische deelauto’s voor medewerkers. Sinds mei 2018 kunnen medewerkers gebruik maken van BMW i3’s van Amber voor hun dienstreizen.

Geleerde lessen

Zelfrijdende shuttlebus

Drimmelen

Tijdens het toeristische seizoen 2019 reed in Drimmelen een zelfrijdende minibus tien weken in het jachthavengebied. Het is de eerste keer in Nederland dat een zelfrijdende bus in zo’n complexe omgeving en met andere weggebruikers heeft gereden. Hier lees je over wat we geleerd hebben hiervan.

Samen slim rijden

Helvoirt

Samen Slim Rijden is een initiatief van de provincie Noord-Brabant, Duurzaam Energie Haaren (DEH) en BMW Group Nederland. Het project biedt inwoners uit Helvoirt de mogelijkheid gebruik te maken van een elektrische deelauto.

Hier meer informatie over waarom het gestopt is.

Mobiliteit als dienst-platform

's-Hertogenbosch en Eindhoven

In het Paleiskwartier in ’s-Hertogenbosch is van december 2017 tot maart 2020 een Mobility as a Service (MaaS) pilot uitgevoerd. Deelfietsen, deelauto's en ov konden met een app gereserveerd, geboekt en betaald worden. De belangrijkste geleerde lessen leest u hier