Frietje Precies

Het team dat met Frietje Precies op de Dutch Design Week stond, heeft veel enthousiaste reacties ontvangen. Van ‘mooi concept’ tot ‘het lekkerste frietje in tijden’. Een van de bijzonderste reacties kwam van een boer, vertelt Wim Coenraadts. Aan iedereen vertellen ze het verhaal achter dit bijzondere frietje, dat beter is voor de bodem en de boer. 'Het verhaal trekt én raakt mensen.'

Waarom helpt FoodUp! Brabant een bodemvriendelijk frietje op de markt te brengen? Platform Overheid van Nu vroeg het aan teamlid Wim Coenraadts. ‘Het is als overheid heel nuttig om in de praktijk te ervaren wat het beleid aan ondernemersmogelijkheden biedt en waar je dan tegenaan loopt.’


FoodUp! onderzoekt hoe nieuwe benaderings- en werkwijzen de gewenste transitie kunnen versnellen, legt Coenraadts in het artikel uit. ‘Als je zo met elkaar optrekt, ervaar je dat je dingen tegenkomt die rolvreemd zijn, die afwijken van wat je normaal doet’, vertelt Coenraadts. ‘Voor een boer is dat marketing bedrijven, voor een overheid is dat productontwikkeling. We hebben ervaren dat de hobbels voor duurzame producten met name in de verwerking zitten.’

Resultaten

Voor het FoodUp!-team van de provincie Noord-Brabant zit de belangrijkste waarde in dit project dat de opzet is geslaagd. Wim Coenraadts: ‘We hebben de beleidsopgave – de verduurzaming van de landbouw – samen met de boer concreet kunnen vertalen naar een product – Frietje Precies – dat aanslaat bij een breed publiek, waardoor we laten zien dat de transitie ook vanuit een commercieel oogpunt kan slagen. Dat stelt de boer weer in staat om verder te verduurzamen, en wordt daarmee een verdienmodel.‘ Dat is overigens ook de kern van FoodUp! Brabant: met vernieuwende manieren en andere rollen vanuit de overheid de voedseltransitie stimuleren.


Product met verhaal

Naast positieve reacties van consumenten wekte Frietje Precies ook enthousiasme op bij cateraars. Verder gaat binnenkort met een grote aardappelverwerker gesproken worden. ‘Wij zijn er samen in geslaagd om een product met een verhaal te verbinden. Gangbare bedrijven slagen daar nauwelijks in, maar dat staan hun werkprocessen ook eigenlijk toe. Daarnaast zijn de verwerkende schakels ingericht op grootschaligheid en efficiency. Verduurzaming is dan al snel onrendabel, dan kan een boer niet verder.’


Geslaagde samenwerking

De boer van den Borne is ook te spreken over de samenwerking met FoodUp!, ontwerpbureau UltraUltra en Stekelenburg Eventcatering. Hij had steeds de regie en heeft die nog altijd – een belangrijk aspect in het vernieuwingsproces. ‘Ik ben degene die de besluiten neemt. Maar zij wisten hoe je zo’n project opstart, en door het designwerk hebben we ook het merk goed weg kunnen zetten.’ Dat het project van hem ook een flinke investering vroeg, vond hij niet erg. ‘Als ik er niet in zou geloven, had ik het niet gedaan.’


This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.