Een digitale Tour de Brabant: Hoe doe je dat?

‘Die harde kern zorgde voor een soepele samenwerking en dat heb je wel nodig om zoiets op te zetten.’

Ruim een jaar geleden, op 5 februari 2020, was de Dag van de Brabantse Omgevingswet. Het drukbezochte evenement beloofde veel goeds voor de rest van de Tour de Brabant, waarvoor op dat moment al een heel uitgewerkt plan klaar lag. Met elkaar aan de ontbijttafel om in gesprek te gaan over de Omgevingswet en de Brabantse Omgevingsverordening. Niet snel daarna stak corona daar een stokje voor en waren live evenementen geen optie meer. Deze keer werd het een digitale Tour de Brabant. Teamleden Esther Vos, Floor Naus en Eef Berends blikken terug op het avontuur.

Anders dan anders

Het is maart 2020 wanneer het team van de Tour de Brabant met elkaar rond de tafel zit. De teleurstelling is toegeslagen. Het doordachte live programma waar je hard aan hebt gewerkt gaat de prullenbak in. Wat gebeurt er nu? Hoe pak je dit aan? Eef vertelt over dat eerste moment: “Het is zo gek als je er over na gaat denken. In mei 2020 zou de tour eigenlijk plaatsvinden. In maart hoopten we nog dat Corona snel weer voorbij zou zijn, dus stelden we die bijeenkomsten van mei gewoon uit tot na de zomer. Dat kun je je nu niet meer voorstellen.’’ De uitbraak van het virus was daarna in mei een van de redenen waarom de Rijksoverheid ervoor koos de Omgevingswet uit te stellen. Dit zorgde voor ademruimte, maar ook voor daadkracht. “Als we dit online gaan doen dan moeten we het goed aanpakken en niet iets halfslachtig doen. Het moet net zoveel aandacht opleveren als bij een live participatietraject en het moet ‘anders dan anders’ zijn. Het bedenken van creatieve digitale werkvormen met tegelijkertijd veel ruimte voor inspraak. Dat was de uitdaging’’, vult Floor vervolgens aan.

Korte wisselpauze en doorgaan

Het team zet de teleurstelling dus snel aan de kant en gaat aan de slag. En met succes, want het live webinar na de zomer trok veel bekijks. Esther vertelt over die ervaring vóór de camera: “Ik ben echt trots op hoe dat webinar is verlopen. Het ging echt super en was een optimaal startpunt voor de rest van de digitale Tour de Brabant!’’. Toch liep niet alles vlekkeloos tijdens de tour, want het team heeft ook een hoop geleerd. “Bij een van de verdiepingssessies hadden we bedacht dat deelnemers in groepjes uit elkaar gingen. Daar hadden we een half uur voor ingepland, maar dit bleek veel te kort te zijn om echt discussie met elkaar te voeren en input te leveren. Mensen wilden zo graag meedenken dat we bij volgende sessies de 10 minuten-breaks geschrapt hebben. Deelnemers wilden liever even een korte wisselpauze en dan doorgaan. Dat hadden we niet verwacht’’, legt het team uit. “En gelukkig hebben we de tijd gegeven voor de discussies in de verdiepingssessies en de deelsessies, want we hebben heel veel goede opmerkingen bij de deelnemers opgehaald.”

Break-out rooms, mentimetervragen en casussen

Het organiseren van een digitale Tour de Brabant bracht veel voordelen met zich mee. Zo waren er veel collega’s bij betrokken en kwamen tal van meningen naar voren die normaliter misschien niet gehoord zouden worden. Met break-out rooms, mentimetervragen en casussen is er allerlei input verzameld. Esther benadrukt het belang van die input: “De verordening raakt ons allemaal. We moeten er allemaal mee werken en er samen één lijn in gaan vinden. Die hebben we nog niet, maar dat moeten we gezamenlijk ontdekken. Het is belangrijk om juist met elkaar de achterliggende doelen te bespreken. Een regel is iets wat daar dan bij hoort. In het verleden werd vaak alleen maar geageerd tegen een bepaalde regel, want daar had men dan last van. Dus moest de regel dan maar overboord worden gegooid. Die regel dient alleen wel een doel. En doordat we het nu met elkaar over het doel van de regel hebben, kom je veel verder. De gesloten bodemenergiesystemen is bijvoorbeeld een onderwerp wat erg in de kijker staat. Niet iedereen is het eens over die regels, maar mensen begrijpen wel waarom. Vanuit het waarom hebben deelnemers mee gedacht. En met die input gaan we ook aan de slag en gaan we de ingebrachte ideeën verder onderzoeken. Voor het idee van de bouw-sloopregeling hebben we ook veel input en aandachtspunten gekregen van gemeenten die daar al ervaringen mee hebben. Die betrekken we bij de verdere uitwerking. De gesprekken hebben dus zeker ook echt effect gehad.’’

Meer resultaat dan gehoopt

De digitale Tour de Brabant leverde uiteindelijk meer resultaten op dan waar het team op had gehoopt. Is dit misschien voor herhaling vatbaar? “Mijn voorkeur zou een combinatie zijn van digitale participatiemogelijkheden, maar ook het organiseren van live sessies of evenementen. Bij een live sessie krijg je toch een beter gevoel van de sfeer doordat je mensen echt in de ogen aan kan kijken. Maar digitaal zijn er veel mogelijkheden om ook de geluiden binnen te halen die normaal gesproken niet gehoord worden. Ook biedt het de kans om op een later moment nog te reageren”, vertelt Eef. Team Tour de Brabant kijkt met tevredenheid terug naar het afgelopen jaar. “We zijn trots op hoe we dit als team toch even voor elkaar hebben gebokst in een korte tijd. Met name onze projectondersteuner speelde daarin een grote rol. We konden er altijd op rekenen dat zaken gewoon geregeld werden. Stuk voor stuk zijn we allemaal totaal andere types en zijn we goed in verschillende dingen, maar we hebben onze weg gevonden. Die harde kern zorgde voor een soepele samenwerking en dat heb je wel nodig om zoiets op te zetten. En daarnaast hebben we natuurlijk ook erg veel gelachen met elkaar!”

Team Tour de Brabant

Esther Vos, Floor Naus, Eef Berends, Dedy Hoevenaars, Eline Philips van Lith, Zizi Juhasz & Juliette Lensen

Deel op social media