Weginspecteur+ Mark Drenth

‘Veel voor mensen kunnen betekenen is mooi’

Brabant heeft er 15: weginspecteurs die zorgen voor de veiligheid en doorstroming op de provinciale wegen. Mark Drenth is een van hen. Een man met een enorme passie voor zijn vak. “Wat er zo mooi aan is? Alles”, zegt hij met een grote glimlach. “De dynamiek, de veelzijdigheid en vooral het feit dat je veel voor mensen kunt betekenen.” De toenemende agressie van weggebruikers neemt hij op de koop toe. “Het is absoluut niet acceptabel, maar ik probeer toch altijd het goede in de mens te zien.”

Bij het Steunpunt Helmond staat een collega van Mark net op het punt om poolshoogte te gaan nemen bij een pechgeval. Het is een van de taken van de weginspecteurs (WIS). Dag en nacht zijn ze de oren en ogen op de weg. Ze plaatsen afzettingen bij gestrande auto’s en ongelukken, zorgen voor de doorstroming van het verkeer en ondersteunen hulpdiensten. Als WIS+’er houdt Mark zich daarnaast bezig met verkeersplannen en vergunningverlening. “Als een aannemer werkzaamheden moet uitvoeren op of langs een weg, toets ik of het verkeersplan klopt en veilig is en regel ik de vergunning.

Soms betekent dit dat we een weg af moeten zetten. De veiligheid voor wegwerkers, weggebruikers en onszelf staat namelijk altijd voorop."

Toenemende agressie

We gaan op weg met Marks opvallende dienstauto, die net volledig is gewrapt. De rode en zilveren strepen op de felgele ondergrond moeten de zichtbaarheid en herkenbaarheid vergroten. Want ook de weginspecteur is een hulpdienst. En net als de politie en ambulance hebben de inspecteurs te maken met toenemende agressie. Van middelvingers en scheldkanonnades tot doelbewuste aanrijdingen. Mark maakte het in september 2024 zelf ook mee bij een pechgeval. “Terwijl ik met mijn kegelkarretje de weg op liep, reed een automobilist me aan omdat ik had gezegd dat hij moest omrijden. Ik lag op de motorkap en de man kwam met gebalde vuisten op me af. Op zo’n moment ben je echt in nood.”

“We zetten een weg niet voor niks af, dat doen we voor de veiligheid van de weggebruiker”

Bewustwording

Gelukkig wist hij op tijd de verkeerscentrale te alarmeren. Tot aangifte kwam het niet. “Die man kreeg een flinke strafrechtelijke boete via de officier van justitie. Die straf vond ik zwaar genoeg”, zegt Mark. “Kijk, ik begrijp best dat mensen het vervelend vinden als ze moeten omrijden. Maar we zetten een weg niet voor niks af. Dat doen we voor hún veiligheid, en ook voor die van mij en omstanders. Als iemand dan agressief reageert, is dat niet op míj als persoon gericht, maar op mijn uniform. Wat we dan kunnen doen, is proberen de boel te de-escaleren. Soms helpt een ferme toon, maar vaak gaat het om bewustwording creëren.

Vorige week nog, bij een ongeval. Terwijl we op de politie wachtten, zag ik voor mijn ogen exact dezelfde inhaalactie gebeuren die het ongeluk had veroorzaakt. Ik gaf de bestuurder een stopteken. Bleek achter in de auto zijn vrouw te zitten met een baby. Ik heb die man toen wel even op zijn gedrag aangesproken. Op het moment dat ik hem op de veiligheid van zijn vrouw en kind wees, kwam de boodschap binnen en bood hij zijn excuses aan.”

“Soms treft een situatie je ook als mens. Vanuit de provincie worden we daarin goed begeleid”

Hulpverleningshart

Ondanks de risico’s houdt Mark van zijn werk. “Het is mijn hobby, net als toen ik vrijwilliger bij de brandweer was.” Daar begon zijn carrière als hulpverlener. Vervolgens werd hij chauffeur op de huisartsenpost en later de ambulance. Toen is zijn hulpverleningshart echt gaan kloppen, vertelt hij. Uiteindelijk maakte hij bij de provincie de stap van weginspecteur naar WIS+’er. In deze rol moet je vanuit een helikopterview razendsnel kunnen analyseren, een groot verantwoordelijkheidsbesef hebben en besluitvaardig en empathisch zijn. Mark: “Het draait om boerenverstand én om de knop kunnen omzetten. In iedere situatie moet je heel professioneel blijven. Soms treft een situatie je ook als mens. Vanuit de provincie worden we daarin goed begeleid.”

Grote evenementen

Mark is ook nauw betrokken bij het verkeersplan rondom grote evenementen, zoals Decibel. “Hierbij moeten we altijd rekening houden met scenario’s. Wat gebeurt er als het regent, als de parkeerterreinen onbruikbaar zijn? Hoe zorg je dat 60.000 bezoekers veilig kunnen komen en gaan?”

Daarnaast beslist hij komende winter ook over het strooien van gladde N-wegen. “Normaal doet de gladheidscoördinator dat, samen met weerbureau Info Plaza”, vertelt Mark. “Soms bellen ze een weginspecteur om de situatie buiten te checken. Hoe zien de wegen eruit: zijn ze wit, is het wegdek droog of nat? Omdat er komende winter te weinig gladheidscoördinatoren zijn, gaan we hen met drie WIS+’ers ondersteunen. Ik vind dat alleen maar leuk. Zolang het nog behapbaar is, is niks me te veel.”

Samenwerking

We gaan nog even langs bij de Verkeersmanagementcentrale Zuid-Nederland (VCZN). In het hart van de indrukwekkende centrale monitoren medewerkers via tientallen beeldschermen 24/7 het verkeer op de rijks- en provinciale wegen in Brabant. Bij drukte of incidenten maakt de verkeerscentrale gebruik van de instrumenten van alle wegbeheerders, zoals verkeerslichten en informatieborden. Ook zet de centrale weginspecteurs van de provincie of Rijkswaterstaat in om te helpen bij incidenten of voorwerpen op de weg. Zo wordt gezamenlijk gewerkt aan verbetering van de doorstroming en bereikbaarheid van de hele provincie. Mark is er kind aan huis, zo blijkt uit de begroeting van zijn collega-weginspecteurs van Rijkswaterstaat. “Ik kom volgende week even langs voor een bakkie”, zegt er een. En weg zijn we weer.

Deel deze pagina via