DE KRACHT VAN BRABANT

Met deze brede publiekscampagne laten we zien wat de provincie en haar partners doen om Brabant door de coronacrisis heen te helpen. Onder de noemer ‘De kracht van Brabant’ brengen we verschillende initiatieven onder de aandacht. De campagne moet bijdragen aan het gevoel van trots en verbondenheid onder inwoners met Brabant. Want ook in deze uitdagende tijden heeft Brabant bewezen uitermate veerkrachtig te zijn.

Concept

Met ‘De kracht van Brabant’ willen we alle inwoners van Brabant een hart onder de riem steken. Juist nu is er namelijk zo veel om trots op te zijn.

Met deze campagne richten we ons daarom op initiatieven die ons juist nu zo krachtig maken. We benadrukken dat we het beste maken van een uiterst uitdagende situatie.

Deze positieve instelling, het doorzettingsvermogen en de saamhorigheid die nu beter voelbaar is dan ooit, dát is de kracht van Brabant.

Middeleninzet

Met publieksmedia rondom het onderwerp corona en het provinciale maatregelen-pakket, is een brede Brabantse publieksdoelgroep bereikt.

Tegelijkertijd hebben we steun kunnen bieden aan de Brabantse mediasector.

• banners en gesponsorde artikelen op online nieuwskanalen (ED, BD, Bn/de Stem en Omroep Brabant)
  • advertorials in huis-aan-huis kranten
  • preroll video Omroep Brabant
  • social media advertising
  • provinciale website, social media en Brabant Magazine.

Gratis om- en bijscholing vergroot kansen op arbeidsmarkt

Door de coronacrisis hebben veel mensen minder of geen werk. Via het platform ‘Brabant Leert’ kunnen alle Brabanders zich tijdens de crisis blijven ontwikkelen. Ze hebben hierbij de keuze uit meer dan 100 gratis online cursussen. Een steuntje in de rug voor mensen die onverwachts thuis zitten, op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging of zich willen om- of bijscholen.

Regiotaxi tijdelijk vangnet van buurtbussen

Vanwege het coronavirus rijden de buurtbussen tijdelijk niet meer. Om te voorkomen dat delen van Brabant onbereikbaar worden met het OV, is snel een oplossing gevonden. Daar waar geen buurtbussen meer rijden, kunnen reizigers sinds maart gebruik maken van de regiotaxi. Reizen kan in die gevallen tegen een lager tarief, vergelijkbaar met het OV-tarief.

Join us pakt eenzaamheid onder jongeren effectief aan

Maar liefst 49 procent van de Brabantse jeugd geeft aan zich vaker eenzaam te voelen. Het Brabantpanel-onderzoek laat een sterke toename in de coronaperiode zien. Stichting Join us verbetert het welzijn van deze jongeren, ook tijdens corona. Jongeren worden in contact gebracht met leeftijdsgenoten en geholpen om sociaal sterker te worden.

Steun voor de Brabantse cultuursector

Ook de cultuursector heeft het moeilijk door de coronacrisis. Daarom hebben het Rijk, de provincie Noord-Brabant en de 5 grote Brabantse steden een steunpakket ontwikkeld voor een groot aantal musea, (pop)podia en filmhuizen in Brabant.

Steun die hard nodig is om ervoor te zorgen dat deze culturele instellingen overeind blijven. Door te investeren in kunst, cultuur en creativiteit, kunnen we hier straks weer samen van genieten.

Coronalening en steun voor start-ups en innovatieve mkb’ers

Start-ups en vernieuwende mkb’ers zijn onmisbaar voor de innovatiekracht van Brabant. Bij steunmaatregelen vallen ze echter vaak tussen wal en schip. Daarom kunnen deze ondernemers aanspraak maken op de Corona-OverbruggingsLening. Ook krijgen ze steun in het zoeken naar nieuwe businessmogelijkheden. De Brabantse Ontwikkelings Maatschappij en het netwerk in Brabant helpt hen hierbij. Zo kan Brabant blijven innoveren.

Uitbreiding werkgevers-servicepunte n

Ondernemers konden hier al aankloppen met al hun vragen over personeel, de arbeidsmarkt, regelgeving en subsidies. Nu kunnen ze er eveneens terecht voor het laatste nieuws rondom corona en alle relevante regelingen en noodmaatregelen. Dit is gebundeld in één handig overzicht. Ook bij een aanvraag worden ondernemers door de werkgevers-servicepunten ondersteund.

Veilig recreëren in Brabant met de ‘druktemeter’

Met behulp van de Brabantse druktemeter van VisitBrabant, wordt de actuele drukte in natuurgebieden in kaart gebracht. Ook krijgen mensen direct alternatieve locaties aangereikt als het ergens te druk is. Door spreiding kunnen bewoners en bezoekers veilig en onbezorgd genieten van de Brabantse natuur.

BrabantSport Zorgtour

Tijdens de eerste lockdown waren veel mensen aan huis gekluisterd. Zeker ouderen en mensen met een beperking of chronische aandoening kregen het advies om zo min mogelijk de deur uit te gaan. Tijdens de BrabantSport Zorgtour bezochten Brabantse topsporters diverse zorginstellingen, aanleun- en seniorenwoningen om te zorgen dat ook deze mensen in beweging konden blijven.

Denktank Brabant

Gedeputeerde Staten hebben een denktank ingericht om zich te laten adviseren hoe Brabant sterker uit de crisis kan komen. Een diverse groep ambassadeurs is vanuit hun persoonlijke expertise gevraagd de provincie te inspireren en mee te denken. Het doel is om meer inzicht te krijgen over de impact van de coronacrisis op de Brabantse economie en samenleving. Ook wordt de denktank gebruikt om te reflecteren op scenario’s voor het herstel in Brabant.