Kanalen en middelen

We werken bij de provincie met een uitgebreide basisset aan communicatie-middelen die deels in eigen huis worden gemaakt. Belangrijk voor de communicatie en daarmee voor de middelen is dat die integraal en samenhangend zijn. De provincie communiceert herkenbaar en uniform zodat alle programma’s profiteren van wat is ontwikkeld. De inzet van communicatiemiddelen start vanuit een samenhangend (strategisch) communicatieadvies.

Website

Onze corporate website is brabant.nl. De doelgroep bestaat uit Brabanders die gebruik willen maken van de dienstverlening en mensen die geïnteresseerd zijn in nieuws en informatie over de provincie. Zo bevat de website nieuws over beleid en resultaten, informatie over dossiers en vergunningsaanvragen. Hoe kun je brabant.nl zo optimaal mogelijk meenemen in je communicatie? De communicatie- en mediaadviseur adviseren, ondersteunen en begeleiden. Van advies tot productie en monitoring. Dat geldt ook voor advies en aanvraag rondom een nieuw domein (nieuwe website, provincie is 1 van de partners), een subdomein (provincie is eigenaar maar werkt wel samen met anderen) of subsite (provincie is enige eigenaar en afzender).

Nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een regelmatige digitale publicatie - (meestal) rond een hoofdthema - waar gratis op geabonneerd kan worden. Hiervoor bestaat een vast format; de nieuwsbrieven zijn overzichtelijk opgezet, met afbeeldingen, korte tekstjes en hyperlinks en zijn makkelijk te beheren en te verzenden. Er is een aantal voorwaarden voor een nieuwsbrief: - bedoeld voor grote onderwerpen; - met een minimale verschijningsfrequentie van 4 keer per jaar; - en 5 à 10 onderwerpen per nieuwsbrief. Mocht je hier niet aan voldoen, dan zijn er nog alternatieven, vraag naar de mogelijkheden bij je communicatieadviseur.

Social media

Facebook(22.000 volgers) Het platform Facebook heeft alle Brabanders als doelgroep. Het biedt snackable content met een human interest insteek, straalt trots op Brabant uit en laat op laagdrempelige manier zien wat we als provincie doen en bereikt hebben. De berichten bevatten altijd mooie beelden (foto of video), hebben een luchtige tone of voice en lokken interactie uit. Doelgroep: alle Brabanders, 30+ Instagram (9.000 volgers) Met beelden laten we via Instagram zien hoe mooi Brabant is en stralen we trots op Brabant uit. Content bevat mooie foto's, video's, boomerangs, gifjes en insta stories bij evenementen. Ook delen we dagelijks mooie Brabantse content van andere Brabanders. Doelgroep: alle Brabanders, jonger publiek Twitter (20.000 volgers) Twitter is een nieuwskanaal, met nieuws over beleid, bestuur en resultaten. Ook wordt er nieuws over PS, activiteiten, opinies en blogs van bestuurders en content van partners gedeeld. De berichtjes bevatten tekst, bij voorkeur met foto of korte video, en een verwijzing naar overige meestal corporate content, vaak een nieuwsbericht op brabant.nl. De doelgroep bestaat uit ondernemers, bestuurders, media, opiniemakers, partners, Brabanders. LinkedIn (21.000 volgers) LinkedIn heeft ondernemers, media, partners en werkzoekenden als doelgroep. De berichtgeving bestaat uit beleidscontent, vacatures, content uit Brabant Magazine, evenementen en nieuws vanuit beleid.

Brain(s)

Sociaal intranet heeft als doel medewerkers te laten weten wat er speelt en betrokkenheid bij de organisatie te vergroten. Interactie, samenwerken, kennis delen zijn functionaliteiten. Brains is van hele organisatie, maar onderdelen nieuws en bedrijfsmededelingen worden beheerd door mediateam. Ook de PiB, het personeels informatieblad, ligt bij mediateam.

(Lift)schermen

Posters op de schermen in de liften van het provinciehuis, zijn er voor boodschappen voor de hele organisatie en moeten ook een relatie hebben met het werk of de organisatie. Denk aan de aankondiging van evenementen en bijeenkomsten, belangrijke informatie, mededelingen. De schermen die op de begane grond en op de verdiepingen te vinden zijn, bieden content voor medewerkers én gasten van de provincie. Het betreft doorgaans content die voor andere platforms is gemaakt, zoals video, foto’s en animaties.

Brabant Magazine

Brabant Magazine (10.000 abonnees) is een digitaal magazine dat inzicht geeft in het werk van de provincie. Hiermee willen we inspireren en waardering realiseren voor het werk van de provincie. De onderwerpen komen uit het bestuursakkoord, liefst resultaten en geen proces. Het is gericht op wat de lezer interessant vindt. Teksten zijn kort, max 1.000 woorden. Foto en video zijn belangrijk onderdeel van het magazine. Verschijnt ongeveer 5x per jaar. Doelgroep: primair stakeholders en relaties provincie, overheid en maatschappelijk middenveld. Secundair: inwoners van Brabant, werknemers provincie, ondernemers.

Woordvoering en persbeleid

Word je gebeld door een journalist of wil je een persbericht versturen? Neem dan contact op met een woordvoerder. Persberichten Alleen als er iets nieuws te melden is, wordt er een persbericht verstuurd. Heb je nieuws en helder wat de kern is van je bericht? Neem dan contact op met de betreffende woordvoerder. Binnen de provincie zijn de woordvoerders eindverantwoordelijk voor de inhoud en afhandeling, en uitsluitend zij kunnen een persbericht uitsturen.

Corporate presentatiemiddelen

Er zijn diverse corporate presentatiemiddelen ontwikkeld die je kunt gebruiken voor bijeenkomsten of in presentaties. De middelen vertellen het algemene verhaal van de provincie en/of helpen mee aan de zichtbaarheid van de provincie. Te denken valt aan vlaggen, banieren, presentaties, video's en infographics.

Bijeenkomsten

De provincie beschikt over goed uitgeruste vergaderkamers en een aantal basisfaciliteiten die je kunt reserveren. Zo is er bijvoorbeeld een workshopkoffer; handig voor als je een workshop, training, brainstorm of brown-papersessie organiseert. Het evenementenbureau helpt bij de planning, coördinatie en begeleiding van bijeenkomsten zoals jubilea, symposia en workshops. Voor hulp bij workshops rondom Factor C, bijvoorbeeld voor het maken van een stakeholdersessie of een kernboodschap, kun je terecht bij de communicatieadviseurs.

Video

Heb je een onderwerp dat je op een aantrekkelijke en concrete manier kunt laten zien? Dan kan een video een interessant middel zijn! De doelgroep heeft invloed op inhoud, kanaalkeuze en script. Zoals bij elk ander communicatiemiddel is het ook bij video belangrijk te bedenken: wat is je doelgroep? Intern of extern? Iemand met voorkennis, of niet? Betrokkene of buitenstaander? En hoe wordt de video vertoond: in een zaal op of op PC, tablet? Dit heeft namelijk allemaal gevolgen voor de inhoud, het script en de vorm. Er zijn verschillende video's, vraag advies bij team media wat de mogelijkheden zijn. Denk aan animatie, corporate video, videoboodschap, videopersbericht, videoportret, day-after verslag...

Infographic

Beleidsteksten kunnen toegankelijk worden gemaakt door een infographic. We gebruiken daarvoor verschillende illustratieve stijlen met beeld en tekst.

Advertentiemogelijkheden

De provincie kent verschillende vormen van adverteren: •Busreclame •Advertentie in regionale dagbladen, huis-aan-huisbladen, tijdschriften •Bannering op websites •Prerolls •Branded content •Advertorials (advertentie verpakt in artikel)

Beeldbank, interne of externe fotograaf

Ben je op zoek naar een mooie foto? Kijk dan voor een bestaande foto in de provinciale Beeldbank. Of laat een een nieuwe foto maken, door een interne of externe fotograaf.

De provincie heeft een aantal collega's die fotograferen. Je kunt hen vragen voor interne recepties, bijeenkomsten, congressen en dergelijke. Het fotograferen door deze collega amateurfotograaf is gratis. Wil je een foto laten maken voor extern gebruik, bijvoorbeeld voor een website, folder of advertentie? Laat de foto dan maken door 1 van de 8 professionele fotografen waarmee de provincie een raamovereenkomst heeft.

Monitoring

Met monitoring houden we in de gaten wat er speelt rond de provinciale organisatie, bestuurlijke thema's en beleidsonderwerpen.

Onderzoek

Met onderzoek meten we het effect van onze communicatie-inzet.