4
Interview met Joop van Orsouw
wethouder in de gemeente Oss, ambassadeur verkeersveiligheid voor de regio ‘s\Hertogenbosch
"JE MOET MENSEN CONFRONTEREN EN HANDREIKINGEN GEVEN OM HET GEDRAG TE VERANDEREN"
Geen lange vergaderingen en bergen papierwerk voor Joop van Orsouw. Als wethouder in Oss kiest hij liever voor actie. Die doortastendheid wil hij ook graag terugzien in de samenwerkende partijen van het Brabants Verkeersveiligheidsplan (BVVP).
“Bij mij kunnen ontwikkelingen niet snel genoeg gaan. Ik wil in de praktijk gevaarlijke situaties oplossen. Ik vind dat we bij het BVVP veel bezig zijn met regeltjes, vergaderingen en papierwerk. Neem bijvoorbeeld de wens voor een datagedreven aanpak. Door de privacywetgeving is het nog lang niet mogelijk om bij te houden welke verkeersslachtoffers vallen. Laat staan dat er een systeem is die wekelijks een mail stuurt van waar alle ongevallen in mijn regio plaatsvinden. Nu moet ik hierover in de krant lezen.
Hetzelfde geldt voor de inzet van de mobiele flitspaal, een mooi initiatief van het Openbaar Ministerie. Ik dacht er een op korte termijn aan te schaffen voor Oss; zo’n paal zou ons bij veel gevaarlijke situaties helpen. Maar ik liep weer tegen allerlei regels aan.”
Los van de regels en papierwerk, wat vind je goed aan de samenwerking?
“Gemeenten in de regio kunnen het niet alleen oplossen. Met het BVVP trekken we samen met andere partijen op en leren we van elkaar. Ook de financiële steun is handig. Zo kunnen we ook de kleine belangrijke projecten als gemeente financieren.”
"GEMEENTEN IN DE REGIO KUNNEN HET NIET ALLEEN OPLOSSEN."
Waarom is sneller handelen zo belangrijk?
“Je moet mensen confronteren en handreikingen geven om het gedrag te veranderen. Dat geldt ook voor de uitvoering: zeg bijvoorbeeld niet alleen tegen iemand dat zijn of haar fietsverlichting niet werkt, maar máák het ter plekke. Ook al kost dat iets meer geld.”
Welke projecten op het gebied van verkeersveiligheid zijn volgens jou doortastend?
“Ik ben fan van Veilig Verkeer Maasland. Zij organiseren Seniorendagen. Op deze dagen kunnen ouderen in een rijsimulator zitten, getest worden op hun rijgedrag en een gehoortest doen. Daar hebben ze wat aan.
Ook geloof ik in het project Afleiding in het verkeer, waarbij ze met een onopvallende touringcar automobilisten controleren op het gebruik van een mobiel tijdens het rijden. Ik ging een keer een dag mee. Als je in zo’n bus zit, zie je constant mensen met een telefoon aan hun oor. Dan hebben ze een auto die 1 ton kost en bellen ze nog niet handsfree. Daar snap ik niets van. Zo’n actie mag van mij elke dag, we moeten strenger optreden tegen dit soort verkeershufters. Maar ja, er is te weinig capaciteit…”
En.. hoe geef jij als wethouder hierin het juiste voorbeeld?
“Als wethouder luister ik naar onze inwoners. Wanneer ik door de gemeente fiets, komt er altijd wel iemand naar mij toe om een probleem te bespreken. Of ik trek er zelf op uit. Ik reed laatst met een autorijschoolhouder door Oss. Hij is ervaringsdeskundige en wees mij op een aantal gevaarlijke situatie. Ik wil die nu oplossen.
Een ander voorbeeld: een tijd terug hadden we een straat gewijzigd in een fietsstraat, eentje waar fietsers voorrang hebben. Het was een mooi plan, maar na de oplevering waren er opeens vijf ongelukken in vier weken. Voor de wijziging was er nog nooit een geweest. Je snapt dat ik daar meteen iets aan heb gedaan. Het was in veertien dagen verholpen.”
Het huidig BVVP loopt nog tot en met 2024. Onderlinge samenwerking is een belangrijke pijler binnen dit plan. Hoe ga jij je collega’s wakker schudden?
“Door de nadruk op de uitvoering te blijven leggen en belangrijke zaken door te duwen. Als we bijvoorbeeld alleen al het geld en de uren voor het papierwerk besteden aan extra lessen aan basisschoolkinderen, dan bereiken we al zoveel meer. Al is het maar één verkeersslachtoffer minder.”
Digitaal Magazine Verkeersveiligheid | 2021