Internationaal Zakendoen
Het Businesspanel geeft dit kwartaal inzicht in internationaal zakendoen. Daarbij is gekeken naar of bedrijven nu al internationaal actief zijn en in welke landen. Wat zijn redenen om internationaal zaken te doen, zijn er mogelijke knelpunten en weten bedrijven de weg naar ondersteuning te vinden? Ook is er gekeken naar in hoeverre bedrijven behoefte hebben aan het aantrekken van internationaal arbeidstalent.
Vraag 14. Is uw bedrijf op dit moment internationaal actief?
Zes op de tien bedrijven zijn op dit moment internationaal actief (59%). De overige bedrijven zijn dit niet, maar hebben hierin ook geen interesse (41%).
Als een organisatie internationaal actief is, is dit vooral in België (82%), op enige afstand gevolgd door Duitsland (59%) en Frankrijk (50%). Vier op de tien bedrijven zijn actief in het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland (beide 41%) en ruim een derde in Zwitserland of de Verenigde Staten (beide 36%).
De helft heeft aangegeven in een andere regio of land actief te zijn (50%). Dit betreft onder andere Australië, Ierland, Canada, India, Italië, het Midden-Oosten, Noord-Macedonië, Oost-Europa, Portugal of Spanje.
Vraag 15. Zou u in nog meer landen zaken willen doen? Zo ja, in welke landen zou u nog meer zaken willen doen?
Van de bedrijven die al internationaal actief zijn, geven zes op de tien bedrijven aan in nog meer landen zaken te willen doen (59%). Men heeft hierin vooral een voorkeur voor Duitsland (52%), op enige afstand gevolgd door Frankrijk, Oostenrijk en de Nordics (allen 38%). Drie op de tien bedrijven zouden in Zwitserland zaken willen doen (31%) en bijna een kwart in België, Verenigd Koninkrijk, Japan, Maleisië of Verenigde Staten (23%).
Als men aangeeft in een andere regio of land zaken te willen doen (38%), geeft men de voorkeur aan Italië, Spanje, het Midden-Oosten of Zuid-Amerika.
Van de bedrijven die al internationaal actief zijn, geven zes op de tien bedrijven aan in nog meer landen zaken te willen doen (59%). Men heeft hierin vooral een voorkeur voor Duitsland (52%), op enige afstand gevolgd door Frankrijk, Oostenrijk en de Nordics (allen 38%). Drie op de tien bedrijven zouden in Zwitserland zaken willen doen (31%) en bijna een kwart in België, Verenigd Koninkrijk, Japan, Maleisië of Verenigde Staten (23%).
Als men aangeeft in een andere regio of land zaken te willen doen (38%), geeft men de voorkeur aan Italië, Spanje, het Midden-Oosten of Zuid-Amerika.
Vraag 16. Wat zijn de belangrijkste reden(en) om internationaal te ondernemen of dit te overwegen?
De belangrijkste reden voor bedrijven om internationaal te ondernemen is het vergroten van de afzetmarkt (68%). Andere redenen spelen een minder grote rol zoals de deelname aan andere netwerken/productieketens (14%), goedkope arbeidskrachten en betere vestigingsmogelijkheden (beiden 8%), innovatievermogen/R&D, geschoolde arbeidskrachten en minder beperkingen door lokale, regionale en nationale regelgeving (allemaal 5%) of gunstige fiscale regelgeving (3%). Geen enkel bedrijf geeft aan internationaal zaken te willen doen vanwege de productiekwaliteit, infrastructuur of vanwege de beperking van de stroomcapaciteit.
Als men een andere reden opgeeft (22%) wordt vaker gewezen op de marktvraag die hierin leidend is.
Vraag 17. Welke knelpunten ervaart u of verwacht u in internationalisering/internationale samenwerking?
Ondernemers ervaren of verwachten verscheidene knelpunten als het gaat om internationalisering. Eén derde ervaart de juridische en regelgevende complexiteit als knelpunt (32%), maar ook culturele verschillen en taalbarrières (beide 30%) worden als bottlenecks naar voren gebracht. Dit geldt voor een kwart voor geopolitieke ontwikkelingen (24%). In iets mindere mate, maar nog steeds door circa één op de zeven bedrijven, wordt de logistiek en transport van goederen als obstakel gezien, alsook financiële uitdagingen en investeringen, de politieke instabiliteit (allen 16%), de marktanalyse en aanpassing daarvan en de concurrentie (beide 14%). Eén op de tien ziet het contact met de lokale of regionale overheid als knelpunt (11%). Valutarisico’s wordt door slechts 8% van de bedrijven genoemd.
Ondernemers ervaren of verwachten verscheidene knelpunten als het gaat om internationalisering. Eén derde ervaart de juridische en regelgevende complexiteit als knelpunt (32%), maar ook culturele verschillen en taalbarrières (beide 30%) worden als bottlenecks naar voren gebracht. Dit geldt voor een kwart voor geopolitieke ontwikkelingen (24%). In iets mindere mate, maar nog steeds door circa één op de zeven bedrijven, wordt de logistiek en transport van goederen als obstakel gezien, alsook financiële uitdagingen en investeringen, de politieke instabiliteit (allen 16%), de marktanalyse en aanpassing daarvan en de concurrentie (beide 14%). Eén op de tien ziet het contact met de lokale of regionale overheid als knelpunt (11%). Valutarisico’s wordt door slechts 8% van de bedrijven genoemd.
Vraag 18. Bent u bekend met de mogelijkheden waarop de provincie Noord-Brabant en/of de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) ondersteuning kunnen bieden op het gebied van internationalisering? En waarmee kunnen zij een rol spelen voor uw bedrijf?
Zes op de tien ondernemers zijn bekend met de mogelijkheden die de provincie Noord-Brabant en/of de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) te bieden hebben als het gaat om ondersteuning op het gebied van internationalisering. Circa één op de zeven weet dit niet, maar zou graag meer willen weten (14%) en een kwart heeft geen behoefte hieraan (27%).
Deelnemers geven vooral aan dat de provincie Noord-Brabant of de BOM kan ondersteunen bij het bevorderen van kennisuitwisseling (44%) en in het voorzien van marktinformatie (41%). Drie op de tien bedrijven geven aan dat zij graag ondersteuning willen in de matchmaking van bedrijven, bij het samenbrengen van Brabantse bedrijven in het buitenland en het organiseren van kennissessies/seminars over geopolitieke trends en ontwikkelingen (resp. 33%, 30% en 30%). Twee op de tien bedrijven zien graag ondersteuning op het gebied van het organiseren van kleinschalige handelsemissies toegespitst op Brabant, buitenlandse overheids- en/of bedrijfsdelegaties naar Brabant halen of het verzorgen van lokale vertegenwoordiging in het buitenland om bedrijven/kennisinstellingen in contact te brengen met de juiste mensen en bedrijven daar (allen 22%). Contact met lokale/regionale overheden, het organiseren van evenementen gericht op innovatiesamenwerking en internationale beursdeelname worden door 15% van de bedrijven naar voren gebracht. Slechts 5% ziet graag ondersteuning vanuit de provincie Noord-Brabant en/of de BOM toegespitst op het organiseren van evenementen gericht op het aantrekken van internationaal arbeidsmarkttalent naar Brabant. Financieringsmogelijkheden worden vooral als overige ondersteuningsmaatregel genoemd.
Vraag 19. Heeft uw bedrijf behoefte aan het aantrekken van internationaal arbeidsmarkttalent?
Iets meer dan één op de vijf bedrijven geeft aan behoefte te hebben aan het aantrekken van internationaal arbeidsmarkttalent, waarvan 14% dit absoluut noodzakelijk acht en bij 8% deze behoefte enigszins aanwezig is. Iets meer dan een kwart wil dit misschien in de toekomst (27%) en de helft van de bedrijven heeft geen behoefte hieraan (51%).
Iets meer dan één op de vijf bedrijven geeft aan behoefte te hebben aan het aantrekken van internationaal arbeidsmarkttalent, waarvan 14% dit absoluut noodzakelijk acht en bij 8% deze behoefte enigszins aanwezig is. Iets meer dan een kwart wil dit misschien in de toekomst (27%) en de helft van de bedrijven heeft geen behoefte hieraan (51%).
Meld u aan voor het Brabant Business Panel
Hoe meer mensen aan het Brabant Business Panel meedoen, hoe beter het inzicht wordt. Met goed inzicht kunnen we beter beleid maken. Dat is goed voor Brabant, zijn ondernemers en zijn inwoners. Met inzicht kunnen we elkaar helpen!
U kunt zich via onderstaande button aanmelden voor het Brabant Business Panel.