Snelfietsroutes zorgen voor minder auto’s op de weg
19% van de fietsers komt uit auto of OV
Bijna 20% van de gebruikers van snelfietsroutes in Brabant reed voorheen dezelfde route met de auto of met het OV. Dat blijkt uit recent onderzoek. Dat is een onverwacht mooi resultaat. Brabant scoort bovendien hoger dan het landelijk gemiddelde voor nieuwe snelfietsroutes. Samen met gemeenten legt de provincie een netwerk van snelfietsroutes aan. Op de snelfietsroutes die al worden gebruikt is onderzoek gedaan onder de fietsers op die routes. Dat gebeurde voor de aanleg én nadat de routes klaar waren. Wat blijkt? Gemiddeld 35% van de deelnemers aan de onderzoeken zegt nu meer te fietsen. En 19% zegt dat ze voorheen de auto of het OV gebruikten voor dezelfde rit.
Het gaat om metingen op de routes:
F58 Tilburg - Rijen
F261 Tilburg - Waalwijk
F73 Cuijk – Nijmegen
Op de route F58 Tilburg – Rijen gaat het om 14% overstappers naar de fiets, en ruim 80% daarvan nam voorheen de auto voor die rit. Het is een directe route en heel lekker doorfietsen.
Voor de F261 tussen Tilburg en Waalwijk geldt dat 16% van de fietsers aangaf overgestapt te zijn naar de fiets. Deze route kreeg overigens een rapportcijfer (algemene waardering) van 7,5. Dat was in de oude situatie een 5.9.
De F73 Cuijk-Nijmegen, het MaasWaalpad, is aangelegd samen met de provincie Gelderland. De route loopt van Cuijk over een nieuwe fietsbrug over de Maas naar de Campus Heyendaal in Nijmegen. De route is veel directer geworden en dus is het aantrekkelijk de fiets te nemen: 29% van de deelnemers aan het onderzoek is overstapper, tweederde daarvan ging eerder met de auto.
Hoe wordt gemeten?
Voor dit onderzoek zijn de genoemde snelfietsroutes op twee momenten bezocht. Er is gemeten vóór de aanleg van de routes (0-meting) en een jaar nadat de routes in gebruik werden genomen (1-meting). Meer dan zeshonderd fietsers vulden een vragenlijst in. Sinds 2021 is er een landelijk protocol voor het onderzoek op snelfietsroutes. Dat maakt het mogelijk cijfers uit het hele land te vergelijken.
Al in 2017 is een kaart gemaakt met gewenste trajecten voor snelfietsroutes. Wie nu naar het kaartje kijkt ziet zeven trajecten die al in gebruik zijn. Daarnaast zijn er nu zeven routes waar op dit moment ‘in het veld’ aan wordt gewerkt. Ook zijn er nog veel routes in voorbereiding of in onderzoek. Dan gaat het bijvoorbeeld over onderzoek naar de haalbaarheid en het in beeld krijgen van de kosten. Vervolgens maken de gemeenten en provincie afspraken over aanleg en financiering.
Voor alle fietsers
Vaak wordt gedacht dat er altijd hard gefietst wordt op snelfietsroutes. Dat is een misverstand, want snelfietsroutes zijn er voor alle fietsers. Of je nu met een gewone stadsfiets, e-bike, vouwfiets of bakfiets rijdt, een snelfietsroute brengt je comfortabel en gemakkelijk van A naar B. Zonder veel stoplichten, lastige kruisingen of ander oponthoud. Naast snelfietsroutes gebruiken we in Nederland ook wel de term doorfietsroutes, snelle fietsroutes, of hoogwaardige fietsroutes. In grote lijnen gaat het allemaal om hetzelfde; aantrekkelijke, directe, comfortabele, veilige en samenhangende fietsroutes waardoor mensen sneller en vaker de fiets pakken.
Bijdrage aan mobiliteitstransitie
Om het drukke en groeiende verkeer in goede banen te leiden werkt de provincie aan een mobiliteitstransitie. De provincie wil dat Brabanders vaker de auto laten staan en kiezen voor OV, fietsen of lopen. Of dat zij bijvoorbeeld besluiten thuis te werken in plaats van op pad te gaan. De snelfietsroutes kunnen een rol hebben in die transitie, zo blijkt uit de onderzoeken. Uiteindelijk moet je zelf op de fiets stappen. Een directe en aantrekkelijke fietsroute kan daarbij helpen.
Werkgevers doen mee
Al een flink aantal Brabantse werkgevers stimuleert hun medewerkers om met de fiets naar het werk te komen. Ze worden daarbij geholpen door Ons Brabant Fietst (Sjees) en het Brabant Mobiliteits Netwerk. Werkgevers die mee willen doen kunnen ‘Sjees Gangmaker’ worden. Bedrijven als de Efteling in Kaatsheuvel, CurTec in Rijen of Wärtsilä in Drunen zijn volop aan de slag met stimulering van fietsgebruik. En die hebben dan het voordeel dat ze aan een snelfietsroute liggen.
Voordelen van fietsen
Voor veel forensen betekent naar huis fietsen vooral lekker je hoofd leeg maken na een werkdag. Je krijgt je beweging zonder naar de sportschool te hoeven. En fietsen is natuurlijk ook beter voor het milieu.
Naast de onderzoeken die nu zijn uitgevoerd naar waardering en beleving, gaat de provincie ook meedoen aan een landelijk onderzoek naar gezondheid. Dat onderzoek moet meer inzicht geven in het gezondheidseffect van het gebruik van snelfietsroutes.