Reizen in 2030

We zien een verandering van klassiek openbaar vervoer naar Mobiliteit als dienst. In de toekomst heeft de reiziger de keuze uit een mix van vervoer-middelen, afgestemd op de eigen wensen en motieven.


Wat dit concreet betekent, laat

zich het best beschrijven aan

de hand van 5 verschillende

reizigers in 2030.

Leer ze hieronder kennen!


Kees

“Ik vind het heerlijk om te fietsen, in beweging te zijn. En je hebt geen herrie en vervuiling. Ik probeer de milieuvriendelijkste keuzes te maken.”

Aïcha

“Met kinderen is snelheid en flexibiliteit belangrijk. Een eigen auto is dan het meest praktisch. Maar ik ben ook graag milieubewust. Daarom deel ik mijn auto zo veel mogelijk.”

Pip

“Mijn telefoon wekt mij automatisch eerder als het regent, zodat ik die dag kan meereizen en niet op mijn

e-scooter door de regen hoef.”

Gerda

“Ik ben niet meer zo mobiel. De buurtbus kost iets meer geld, maar brengt mij wel tot aan de deur. En de chauffeur, een vrijwilliger, helpt mij zelfs met in- en uitstappen.”

Bas

“Ik ben veel onderweg naar klanten. Ik wil snel en gemakkelijk naar mijn afspraken kunnen reizen en het liefst onderweg kunnen werken.”

De infographic toont hoe een mobiliteitshub er in de toekomst uit kan zien. Een mobiliteitshub is een knooppunt voor verschillende vormen van gedeelde mobiliteit, waarbij ook ruimte is voor aanvullende services. Mobiliteitshubs vind je uiteraard bij NS-stations, maar vooral ook aan de rand van dorpen en middelgrote steden.


Mobiliteitshubs bieden in de toekomst een reeks nieuwe diensten aan, aangepast aan de individuele reisbehoeften. Vanuit die hubs kunnen reizigers allerlei deeldiensten en vormen van OV pakken naar hun bestemming. Via de mobiliteitshubs willen we de verbinding tussen de verschillende vervoersvormen stimuleren.


Zo zijn er Hoogwaardig Openbaar Vervoer-bussen die je naar de stad brengen. Zelfrijdende shuttles brengen je van de hub naar het dorp. Voor mensen die slecht ter been zijn kan een steward meerijden.

Bij een pickup-point kun je de boodschappen en bestellingen ophalen.

Er zijn parkeerplekken voor elektrische deelauto's, voor auto's voor sociaal gebruik ofwel auto's die je met elkaar kan delen, er zijn parkeerplekken waar je de auto kunt parkeren om daarna samen op weg te gaan (P+R) en er zijn oplaadpunten voor elektrische auto's.

Ook staan er deelfietsen die je tijdelijk kunt gebruiken en ook cargo-bikes voor als je veel spullen moet vervoeren.

Reizen in 2030