Özgazi: van handmatig kaasmaken naar modernste technieken in Europa

Begin jaren ’90 zag de heer Aktürk de trend opkomen dat Europese fabrieken Turkse kaasproducten neerzetten. Dat wakkerde nationalistische gevoelens aan, en de rasondernemer besloot: dat kan ik ook. Kaasmakerij Özgazi startte in 1992 in Sliedrecht en bezit inmiddels een grote, moderne productie- en verpakkingenfaciliteit in Etten-Leur, vertelt Ferhat Avkapan (directeur inkoop).

Grote hoeveelheden feta

Özgazi produceert zachte witte kazen (ofwel: feta) op basis van koemelk, schapenmelk en geitenmelk. Die gaan de hele wereld over. De kazen worden onder andere in grote blikken geleverd, zo vertelt commercieel directeur Harry Kil in de video van Teletips. “Van oorsprong verkocht Özgazi kaas aan Turken, en die eten ’s morgens, ’s middags en ’s avonds witte kaas. En dus zijn er grote hoeveelheden nodig.” Inmiddels worden er ook kleinere verpakkingen geproduceerd voor andere doelgroepen.




Volledig geautomatiseerd



De productie startte handmatig, maar werd al snel doorontwikkeld naar een geautomatiseerde productielijn – een van de meest geavanceerde verwerkingslijnen in Europa. Die is volledig geautomatiseerd: bij het maken van kaas komt er geen mensenhand aan te pas. Van melk tot kaas worden er alleen de juiste ingrediënten en recepturen klaargezet. Dagelijks verwerkt het bedrijf 280.000 liter melk verwerkt: de ene dag koemelk, de andere dag schapen- of geitenmelk. Ook thermiseren, ontromen en concentreren ze melk voor andere partijen door heel Europa. Verder produceert Özgzi Ayran, een traditioneel Turkse yoghurtdrank, en snijden en verpakken ze Goudse kaas. Maar de grootste productiecapaciteit gaat naar de eigen kaasmakerij.

Fetakubusjes

Özgazi levert allerlei kaasproducten af: fetasoorten op basis van verschillende melksoorten, maar ook combikaas en karnemelk. De feta wordt opgeleverd in verschillende verpakkingen, direct voor de consument of in grootverpakkingen voor horeca en foodservice. Dat varieert dus van verpakkingen van 400 gram tot aan 16 kilo, in hele stukken of kleine fetakubusjes met kruiden en olie.


Op het gebied van duurzamer verpakken is nog veel te winnen, al heeft Özgazi door de grote groei van de afgelopen jaren nu pas tijd om hier echt op te focussen volgens Ferhat. “De ambitie is om de komende jaren alternatieven te gaan gebruiken als gerecycled folie, gerecyclede flesjes voor de karnemelk en onbedrukte verpakkingen. Inkt zorgt er namelijk voor dat de verpakking niet meer kan worden hergebruikt.”

Importkosten

Özgazi is een echt familiebedrijf. Ferhat: “Ondanks onze enorme groei zijn we nog steeds net zo flexibel en kunnen we klanten binnen een paar weken voorzien van grote volumes fetakaas. In een groot bedrijf waarin alles strak georganiseerd is, kan dat vaak niet zo snel. Zo regelen wij tussen de linies door vaak ruimte om aan nieuwe klanten te leveren.” Daarnaast staat Adem Aktürk klaar om het stokje van zijn vader over te nemen.


Sinds 2012 produceert het bedrijf ook zelf de blikverpakkingen, en dat maakt Özgazi volgens Ferhat uniek. In de nieuwe fabriek in Rucphen maken zij de blikken in verschillende formaten, inclusief design en bedrukking. Dat scheelt veel importkosten, is een stuk duurzamer en neemt maar weinig opslagruimte in de fabriek in beslag omdat er geen voorraad hoeft te worden opgeslagen.


Transparant



Daarnaast wisselt Özgazi kennis uit met collega’s in de Brabantse sector, vertelt Ferhat. “Dat heeft ons de afgelopen jaren echt sterker gemaakt. We houden goed contact met bedrijven in dezelfde industrie, en kijken naar hoe zij het doen. Hoe kunnen we elkaar verder helpen en waar ligt onze kracht ten opzichte van collega’s? Zo werken we nauw samen met de Bettinehoeve, onze buren.” Ook komen er veel mensen op bezoek bij het bedrijf, en is er nog nooit een dergelijk verzoek afgewezen volgens Ferhat. Özgazi is transparant en laat mensen zien hoe ze kaas maken en proeven hoe het eindresultaat smaakt.



Bedrijfswebsite: www.ozgazi.com