Schouten internationaal
expert in vleesvervangers

Veel meer concurrentie

Het is lang niet zo gek meer om minder tot geen vlees te eten. Maar toen Schouten 29 jaar geleden begon met vleesvervangers maken, was dat wel anders. Anno 2019 is er veel meer concurrentie, maar worden hun producten in wel meer dan 40 landen verkocht, vertelt Mark van Noorloos.


Bedrijfsverhaal met impact

Schouten maakt onder andere vegetarische burgers, worsten, roerbakproducten, barbecueproducten, tofu en schnitzels. Die zijn gemaakt van plantaardige eiwitten uit soja, tarwe en erwten en zijn net zo lekker als de versie mét vlees. De producten verkopen ze onder het eigen merk, GoodBite, maar ook onder private label. Op de PLMA presenteert Schouten ook haar nieuwe logo en huisstijl: “We zijn er trots op om ons bedrijfsverhaal te vertellen. We willen laten zien wat we doen en impact maken op de plantaardige eiwitconsumptie.”


Wat Schouten doet, is primaire productontwikkeling. De productie wordt gedaan door gespecialiseerde productielocaties. De producten worden geleverd aan allerlei klanten, waarvan Subway bijvoorbeeld een grote internationale afnemer is. Het bedrijf heeft dan ook veel kennis over eiwitrijke voeding in huis. Mark: “We maken recepturen op maat en doen onderzoek naar de smaak, textuur, bite en voedingswaarde van nieuwe vleesvervangers.“

Familiebedrijf


Dat doen ze nu al bijna dertig jaar, maar de overgrootvader van directeur Henk Schouten startte het familiebedrijf ooit als bakker. Daarna groeide het uit tot internationale grondstof- en veevoerhandelaar. De tak met plantaardige eiwitproducten startte eerst los van het bedrijf, en was de eerste in Nederland. “Henk Schouten geeft zijn enorme kennis van onze productontwikkeling door aan zijn zoon Wouter en aan de rest van het research & development (R&D)-team. Wouter heeft inmiddels al veel ervaring opgedaan.” Ook werken andere kinderen inmiddels in het bedrijf: zoons Peter (algemeen directeur) en Niek-Jan (inkoop en productie) en dochter Rhodé bij de binnendienst en sales.



Impact maken


Het bedrijf kijkt verder dan alleen verkoop en winst; ze willen impact maken in de reis naar duurzamere consumptie. Mark vertelt dat ze proberen om zoveel mogelijk grondstoffen lokaal in te kopen, maar dat is niet altijd even gemakkelijk. “Soja verbouwen in Nederland is nog steeds een uitdaging, maar we proberen echt stappen te zetten en onze grondstoffen lokaal in te kopen. Europese soja wordt steeds reëler, dus dat houden we in de gaten.” Daarnaast is Schouten actief binnen de Green Protein Alliance, waarin ze met partijen als Jumbo, Alpro en HAK samenwerken om mensen te stimuleren meer plantaardige in plaats van dierlijke eiwitten te eten.

Veganistische vissticks

Er zijn nog volop nieuwe plannen. Mark: “We willen heel graag aan de slag met duurzame verpakkingen. We verpakken in schaaltjes van gerecycled plastic, maar als dat biologisch afbreekbaar kan worden is dat veel beter. Daar komen gelukkig steeds meer mogelijkheden voor, en dat is belangrijk voor onze duurzame productgroep.” Daarnaast ontwikkelt Schouten natuurlijk aan de lopende band nieuwe producten, en lanceert op het Brabant-paviljoen bijvoorbeeld de veganistische champignonburger en veganistische vissticks. “Die zijn bij ons ontwikkeld, en daar ligt onze kracht. Je ziet dat het aandeel van veganistische producten steeds groter wordt. Ons R&D-team flink uitgebreid het afgelopen jaar.”

Brabantse sfeer

Schouten is een enorme voorloper in de markt, maar de concurrentie wordt steeds groter. Het team is dan ook ambitieus en werkt keihard, zegt Mark: “We hebben een gemoedelijke Brabantse sfeer: informeel, en niet te hoog van de toren blazen. We beseffen ons dat we innovatief moeten blijven om voorop te blijven lopen in de markt. Niet alleen in productontwikkeling, maar ook in grondstoffen en verpakkingen.” Op het Brabantpaviljoen voelen ze zich dan ook helemaal thuis. Met diverse andere deelnemers vindt inmiddels kruisbestuiving plaats.

CHIEF

Schouten is ook een van de initiatiefnemers van CHIEF, het ‘centrum hulp bij innovatie, educatie en fascinatie plantaardige eiwitten’. Zij werken aan het bewustzijn bij de consument om deze meer plantaardige eiwitten laten eten. Mark: “We laten mensen kennismaken met plantaardige eiwitten op het landgoed Kraaiveld in Oudendijk. Wat is het? Hoe smaakt het? En wat kun je er allemaal mee?” Momenteel wordt er budget geworven en is het plan om in 2020 te gaan bouwen. Op het landgoed vind je straks circulaire landbouw, een restaurant, kookstudio, leslokalen in tiny houses, pluktuinen, een voedselbos en een winkel.

Bedrijfswebsite: www.schoutenfood.com