Niet lullen maar poetsen bij de Saucecompany


De Saucecompany is in 2019 voor het derde jaar op rij te vinden in het Brabantpaviljoen op de PLMA. Het familiebedrijf uit Deurne, gespecialiseerd in het ontwikkelen en produceren van sauzen, dressings en marinades wist zich in korte tijd tot een internationaal succesvolle private label leverancier te ontwikkelen met meer dan 200 klanten in heel Europa. Directeur Patrick van de Mortel neemt ons mee.

Basis

Saucecompany maakt in de basis al sinds 2005 koude en warme sauzen, dressings en marinades die zijn aangepast naar de wensen van hun klanten. In de loop der jaren zijn daar soepen, stoofvlees, maaltijdcomponenten en kant-en-klaarmaaltijden bij gekomen. Daarnaast is Saucecompany gespecialiseerd in de ontwikkeling van recepturen, de productie, het kwaliteitsmanagement en het afvullen van producten in de juiste verpakking. Binnen enkele dagen staat er een nieuw product in de markt en tijdens drukke seizoenen (bijvoorbeeld Pasen en Kerst) draait het bedrijf 24 uur per dag met een twee-ploegen-systeem.

Enthousiast neemt Patrick van de Mortel je mee in zijn geschiedenis. “Ik begon als levensmiddelentechnoloog bij een groot internationaal bedrijf. Duitsland was een belangrijke markt, maar daar kenden ze geen specerijen – daar ben ik onder andere satésaus voor gaan maken.” Na een aantal jaren, andere functies in de branche en avondopleidingen in kwaliteitsmanagement en bedrijfskunde kwam de unieke kans: “Mijn oude werkgever ging stoppen met de sauzenproductie. Ik ben met de directie in gesprek gegaan en heb uiteindelijk in 2003 hun machines overgenomen.” Vanaf toen ging hij in Deurne zelf private labelproducten produceren.

'Duitsland was een belangrijke markt, maar daar kenden ze geen specerijen'

Minder zout, meer zonnepanelen

Het bedrijf werkt constant aan de ontwikkeling van nieuwe producten. Gezondheid is daar zeker geen onbelangrijk thema bij. Zo maken ze bijvoorbeeld voor één klant chocolade- en karamelsaus die laag in calorieën is, maar wordt ook samen met andere partijen gewerkt aan voeding voor klanten met diabetes type 2 en eiwitrijke voedingskuren voor zieke mensen. “Ik heb wel eens snacks gemaakt, maar ik wil de gezondere kant op,” zegt Patrick stellig. “De trend om voeding te consumeren die minder zout, vet en calorieën bevat, wordt steeds groter. Daar gaan we mee aan de gang, maar ook met de vraag naar diabetes-vriendelijke voeding of andere patiëntdiëten.”.


Momenteel bouwt het bedrijf aan een uitbreiding van hun productiefaciliteit van zo’n 1000 vierkante meter. Deze en de bestaande hal die in 2010 werd gebouwd krijgen allemaal zonnepanelen: “In totaal 2000,” vertelt Patrick. “Daarnaast doen we al heel lang aan afvalscheiding en willen we het voorspoelwater van sauzen gaan scheiden. Zo kun je dat gebruiken voor de diervoederindustrie.” Daar lopen nog testen mee, maar Patrick van de Mortel is duidelijk bezig met duurzaamheid.

Structuur in het bedrijf

Saucecompany is actief in meer dan 10 landen in Europa. De focus voor dit jaar ligt op structuur in het bedrijf. Patrick heeft vorig jaar een team gebouwd dat de dagelijkse leiding kan dragen en volledig voor de klant bezig is. Wel wil hij nog meer vooruit denken, dat heeft het bedrijf keihard nodig: “We schakelen met kleinere bedrijven en volumes, en maken zo het verschil. Maar snel schakelen en ad hoc werken moet méér een uitzondering worden, anders loop je altijd op je tenen. Zo kunnen we ook onze internationale activiteit dragen.”

De deelname aan de PLMA heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. “Het bevalt erg goed: je krijgt naamsbekendheid en bouwt echt relaties op. Het is fijn om in het Brabantpaviljoen te staan. Je kunt de kosten delen en elkaar verder helpen,” vindt Patrick. De eerste 2 jaar hebben zij vooral gebouwd aan contacten en relaties, maar vorig jaar zijn dan ook de eerste deals hieruit gesloten. “Dit jaar gaan we voor 5 nieuwe opdrachten!” Hoe ze dat willen doen? “We hebben onze productielijn uitgebreid om ook cups te kunnen maken,” vertelt hij trots. “Dus op de PLMA kunnen we nieuwe verpakkingen tonen: van cups, potjes, sachets tot aan emmers en containers van 1000 kg.”

Bedrijfswebsite: www.saucecompany.nl