Larco Foods staat voor ambachtelijke soepen, fonds en sauzen

Initiatiefnemer Brabantpaviljoen

Producent Larco maakt soepen, sauzen, fonds en bouillons, ragouts en vleesconserven. Al jaren staan zij voor een ambachtelijk kookproces die teruggaat naar grootmoeders basis. Geen poeders of kunstmatige stoffen, gewoon het inkoken van vlees, groenten en kruiden tot een smakelijk resultaat. De initiatiefnemer van het Brabantpaviljoen op de PLMA is er ook dit jaar – voor de zevende keer – weer bij.


Vegetarische markt groeit

Bij Larco staan smaak en traditionele, pure werkwijze voorop. Elk product heeft zijn eigen kookproces en het feit dat Larco zelf kookt, is vrij uniek. Sommige soepen of sauzen vereisen een kort en krachtig kookproces met hoge temperatuur, het andere suddert langzaam voor een optimale smaak. Daar ligt de expertise van Larco, vertelt Ruud Zoon: “Eerst vond men onze ambachtelijke werkwijze maar wat ouderwets. Maar dit resulteert wel in een puur, natuurlijk product, en daar zijn mensen steeds meer naar op zoek. De consument gaat meer zelf koken en pakt het kookboek erbij. We zien dan ook de vraag naar fonds (sterk ingekookte bouillons, als basis voor een gerecht) stijgen.”

Larco gebruikt zo min mogelijk zout en werkt onder andere samen met Schouten Europe om gezamenlijk ook vegetarische maaltijd-componenten te ontwikkelen. “In principe kunnen alle soepen en sauzen ook vegetarisch worden gemaakt. De vegetarische groeimarkt is voor ons een logische markt,” geeft Ruud aan. Daarnaast proberen ze in het productieproces zoveel mogelijk van bijvoorbeeld de soepkip te gebruiken. Blijft er iets van een restproduct over, dan wordt dat door een ander bedrijf verwerkt tot een eindproduct. Ook kijkt Larco naar haar eigen invloed op het milieu, vertelt Ruud: “Zoals door minder folie om pallets en trays te gebruiken. Wij zijn een bedrijf dat die folie in de keten brengt, en dus maakt dat wel impact.”

Consumenten zijn innovatief

Larco produceert onder eigen naam, maar ook onder private label. Voor elke klant wordt een product met een uniek recept gemaakt. Dat doen zij op het gebied van fonds en bouillons, soepen, sauzen, ragouts en vleesconserven. Dat laatste zijn bijvoorbeeld producten als kipkerrie, stoofvlees en gehaktballen in saus. Deze zogeheten ‘maaltijdcomponenten’ kun je direct serveren met aardappelen, pasta of rijst. Doordat er zo min mogelijk zout wordt gebruikt, levert het kookproces een pure smaak op en zet Larco authentieke, houdbare producten in de markt.

Op internationaal gebied is Larco vooral heel actief in landen om ons heen als België, Duitsland, maar ook in Scandinavië krijgen ze flink voet aan de grond. “Je ziet dat er echt een groot verschil is tussen Nederland en de landen om ons heen. Onze consumenten zijn eigenlijk heel innovatief en proberen eerder nieuwe producten uit of een nieuwe verpakking. De soep in zak is hier al jaren heel normaal, maar in België wil men daar bijvoorbeeld nog niet aan.”



Bedrijfswebsite: www.larcofoods.com

Plannen voor de PLMA 2019

Internationaal succes komt niet aanwaaien. Zeven jaar geleden nam Larco mede initiatief voor het allereerste Brabantpaviljoen. Inmiddels staat Larco meestal op 3 internationale beurzen: een Scandinavische, een Parijse en de PLMA Amsterdam. Op de laatste hoopt Ruud vooral de huidige klanten te spreken en is de kans groot dat je nieuwe contacten opdoet. “Het voordeel van het Brabantpaviljoen is dat je op een mooie plek op de beurs staat. Nadeel is dat je maar beperkt de ruimte hebt om je bedrijf te presenteren. Met één displaykast is dat toch gering.” Toch is de beurs nuttig gebleken, en heeft Larco er door de jaren heen nieuwe klanten ontmoet.