Giessen is gebouwd rond HAK

In Nederland zijn ‘groenten van HAK’ al jarenlang een begrip in de supermarkt, al is het maar om de opvallende campagne met Herman den Blijker. Maar het bedrijf verovert ook de Europese markt en levert zelfs appelmoes tot aan Australië. Eline Tromp vertelt hoe HAK werkt aan gemakkelijk én gezonder eten in de supermarktschappen. Zij is business development manager bij HAK. De conservenfabriek werd 65 jaar geleden gestart door de familie HAK in Giessen, na jaren ervaring in de groenten- en aardappelhandel. “Giessen is echt gebouwd rondom onze fabriek,” vertelt Eline. “Bijna al onze ‘Hakwerkers’ komen uit de buurt en de productiedirecteur startte hier zelfs op zijn vijftiende met werken!”


“Giessen is echt gebouwd rondom onze fabriek, bijna al onze ‘Hakwerkers’ komen uit de buurt en de productiedirecteur startte hier zelfs op zijn vijftiende met werken!”

Pionieren

De conservenfabriek werd 65 jaar geleden gestart door de familie HAK in Giessen, na jaren ervaring in de groenten- en aardappelhandel. “Giessen is echt gebouwd rondom onze fabriek,” vertelt Eline. “Bijna al onze ‘Hakwerkers’ komen uit de buurt en de productiedirecteur startte hier zelfs op zijn vijftiende met werken!”

HAK is gespecialiseerd in de productie en verpakking van groente-, peulvruchten- en fruitconserven. In de fabriek worden verse groenten zonder kunstmatige stoffen verwerkt tot lang houdbare producten. Dat doen ze door ze in de pot of zak te verhitten en houdbaar te maken.

“Daardoor behouden ze hun smaak en kunnen we spelen met hoe knapperig de groenten en peulvruchten zijn”. De groenten worden voor het grootste deel verpakt in potten, en het bedrijf pionierde met hun 1-2-open deksel in 2011. In 2018 opende HAK, eveneens in het Brabantse Giessen, hun state-of the art stazakkenlijn. HAK was daarmee de eerste die dit formaat verpakking naar de groente- en peulvruchtenconserven categorie bracht.

Bijna alle groenten komen uit de buurt, zitten binnen 4 uur in de pot en HAK oogst met de seizoenen mee. Naast groenten en fruit levert HAK ook peulvruchten, soepen, saladeverrijkers en schotels in stazak en hun beroemde appelmoes in pot. Momenteel leveren ze aan retailers in Nederland, Noord-West Duitsland en België. Daarnaast gaat appelmoes de hele wereld over naar supermarkten speciaal voor expats.

“Mensen hebben gemiddeld minder dan 25 minuten per dag om te koken, maar gaan wel steeds bewuster eten. Daar wil HAK een steentje aan bijdragen."

Aandacht voor bonen

Een productieteam in de keuken werkt aan die maaltijdschotels en de nieuwe saladeverrijkers, zegt Eline. “Het is een zakje met dressing en topping, bijvoorbeeld olijfolie, azijn, linzen en stukjes wortel. Dat voeg je toe aan je sla, even husselen en klaar: een snelle, lekkere en gezonde maaltijd op tafel.” De missie van HAK is om mensen meer groenten en peulvruchten te laten eten, ook als ze het druk hebben. “Mensen hebben gemiddeld minder dan 25 minuten per dag om te koken, maar gaan wel steeds bewuster eten. Daar wil HAK een steentje aan bijdragen. We eten bijvoorbeeld meer bonen, maar de Nederlandse bonenconsumptie is nog steeds maar 20% van het gemiddelde in Europa.”

En dus hebben bonen bij HAK de volle aandacht, ook voor op de lange termijn. Ze zijn dan ook, net als Schouten Europe, lid van de Green Protein Alliance. Telkens kijkt het bedrijf naar hoe mensen eten, hoe dat zich ontwikkeld, welke markttrends daarbij horen en hoe ze daarop aansluiten. Eline: “Het Voedingscentrum adviseert ons zelfs 14 keer zoveel bonen en peulvruchten te eten. Voor ons is deze trend een manier om te innoveren en nieuwe producten te introduceren.” De consumptie van peulvruchten past heel goed in een gezond voedingspatroon, en laat HAK daar nu heel goed in zijn. Zij hebben het proces van drogen, wellen en koken van bonen geperfectioneerd.

Vrijwilligers

Bonen uit Zeeland

Niet alleen willen ze hun bonen aan de man brengen, ook werkt HAK mee aan de teelt van kikkererwten en kidneybonen in Nederland. “We kijken met boeren in Zeeland wat daarvoor nodig is. Nu importeren we met name uit Canada, maar de eerste testen met Hollandse bonen lijken positief. Zeeland heeft de meeste zonuren, maar ons klimaat is grillig en dat is een risico. We willen zo min mogelijk invliegen wat je in de buurt kan telen.” Net als de meeste medewerkers komen de groenten van HAK

Bijna alle groenten komen uit de buurt, zitten binnen 4 uur in de pot en HAK oogst met de seizoenen mee. Naast groenten en fruit levert HAK ook peulvruchten, soepen, saladeverrijkers en schotels in stazak en hun beroemde appelmoes in pot. Momenteel leveren ze aan retailers in Nederland, Noord-West Duitsland en België. Daarnaast gaat appelmoes de hele wereld over naar supermarkten speciaal voor expats.

Groene keuken en ambities

“We werken aan ‘on our way to Planetproof’,” vertelt Eline, “Dat is een label wat straks ketenbreed aangeeft dat er duurzaam wordt gewerkt. Dit label is ook omarmd door supermarkten.” Zelf werkt HAK al jaren volgens hun ‘principe van de groene keuken’: het maken van een zo puur mogelijk product begint bij de bodem en teelt, en eindigt bij het bereiden van een maaltijd.

Maar HAK heeft nog volop ambities. Zo willen ze bij zusterbedrijf Peter van Halder steeds verder gaan specialiseren in groenten met toegevoegde waarde, bijvoorbeeld gegrilde en geblancheerde groenten. Deze hebben een uitgesproken smaak en bieden een ideale oplossing voor horecabedrijven. Met de stazak voor Retail kan HAK ook veel meer dan in de klassieke pot. “Hoe krijgen we een zo smaakvol en knapperig mogelijk eindresultaat?” vraagt Eline zich hardop af. “We spelen met bite en formaat van de stukjes in de zak.” Dat doen ze onder het HAK merk maar ook samen met andere partijen in de markt.


Vrijwilligers

Stazakken

Met de opening van de stazakkenfabriek heeft HAK de productie voor private label klanten na een jarenlange pauze weer opgestart. De PLMA is dan ook voor hen een debuut, zegt Eline: “Dit is in Nederland de grootste beurs die er is, en we hebben hoge verwachtingen. Niet alleen om inkopers te spreken, maar ook om te netwerken met collega’s uit de buurt.” Op de beurs zullen ze vooral hun stazakken laten zien, een nieuw format in de categorie van groentenconserven en peulvruchten.

De saladeverrijkers zijn zelfs uitgekozen voor de IDEA Supermarket, een showcase van allerlei innovatieve producten op de PLMA. Dat zorgde voor een change of plans, lacht Eline: “Dat willen we natuurlijk laten proeven, en dus komt er een samplekeuken.” Op de beurs zal behalve Eline zelf een van de koks van HAK, twee Duitse collega’s en de directeuren van sales, inkoop en marketing rondlopen.

Bedrijfswebsite: www.hak.com