Four Seasons Food:
‘moeder natuur geeft alles wat je nodig hebt’

Terug naar het begin: de natuur

Met pure soepen, sauzen en peulvruchten neemt Four Seasons Food de consument mee terug naar waar het begint: de natuur. Met een sterke focus op duurzaamheid, gebruiksgemak en een lekker en gezond eindproduct wist het bedrijf voet aan de grond te krijgen, vertelt directeur Niels Martens.


Smaakbeleving

Four Seasons Food ontwikkelt en produceert soepen, sauzen en maaltijdcomponenten en verwerkt verschillende peulvruchten in groenteschotels met saus. In het productieproces wordt zo min mogelijk hitte gebruikt. Daardoor blijven groenten knapperig, vol vitaminen, mineralen en vezels en met de smaakbeleving van een vers product. Niels: “In ons gepatenteerde productieproces worden de producten lang houdbaar gemaakt door pasteurisatie of sterilisatie. Wij gebruiken geen kunstmatige conserveringsmiddelen, kleur- of smaaktoevoegingen. Ons productenpakket is daardoor 100% eerlijk en transparant.”


De productiewijze van Four Seasons Food zorgt voor behoud van voedingswaarden, zonder hulpstoffen toe te hoeven voegen. Niels: “Traditionele soep wordt in principe drie keer gekookt in de fabriek, en dan thuis nog eens opgewarmd. Wij hebben met levensmiddelentechnologen gekeken naar hoe we hittebehandeling zoveel mogelijk kunnen verminderen.”


Peulvruchten vaker gebruikt

En met succes: in relatief korte tijd werd het bedrijf huisleverancier bij alle grote retailers in Nederland, maar levert ook al aan klanten in België, Duitsland, Engeland, Ierland en Scandinavië. Dat varieert van retail tot aan foodservice en de maaltijdbereidende industrie. Daarbij elingen in de markt: “Peulvruchten worden steeds vaker gebruikt als vervanger voor vlees en meer gegeten vanwege de hoge voedingswaarden en omdat mensen vaker flexitariërs worden. Kikkererwten als basis voor humus zijn in korte tijd razend populair geworden.”

Niels schetst een beeld van de consument van vandaag: een flexibele balans tussen werk en privé waarin gezondheid en bewust consumeren voorop staat. De moderne consument heeft meer eetmomenten per dag, maar neemt steeds minder tijd om te koken: slechts een half uur inclusief consumptie. Four Seasons Food presenteert producten voor maandag tot en met vrijdag: snel klaar, gezond en zo vers mogelijk. Het ‘dna’ of de focus van het bedrijf is dan ook: lekker, gezond en gemak, geproduceerd op een duurzame manier.

Anders denken

Niels weet waar hij naartoe wil, als persoon en ondernemer: een duurzamere wereld, met een meer bewuste consument. “We maken er als mensen een puinhoop van: kijk alleen al naar al dat zwerfafval in de bermen of het plastic in de oceanen. In veel landen is een ophaaldienst van huishoudelijk afval bijvoorbeeld ook nog een onbekend fenomeen waardoor afval in de natuur of het water wordt gedumpt. Als we met zijn allen niet anders gaan denken of werken, dan kan een fabrikant of een technologische ontwikkeling maar weinig doen voor een duurzame wereld.” Nederland is een van de koplopers op het gebied van gescheiden inzameling van afval, hergebruik en recycling. Samenwerkingen tussen producent, gebruiker en recyclingindustrie zijn volgens Niels dan ook nodig om in de komende jaren nieuwe oplossingen te bieden.


Bedrijfswebsite: www.fourseasonsfood.nl/

Peulvruchten vaker gebruikt

Four Seasons Food gebruikt zelf duurzaam geteelde groenten en stimuleert het gebruik van biologisch gecertificeerde grondstoffen. Ook streeft zij het water- en energieverbruik terug te brengen in productie, opslag en transport door onder meer 80% van de groenten in een straal van 50 kilometer aan te kopen. Het bedrijf werkt met 100% gerecycled karton, produceert in plastic verpakkingen zonder aluminium welke ingezameld worden als plastic afval. Composteerbaar plastic materiaal is technisch nog niet beschikbaar voor de industrie, maar hier werken onderzoekers wel hard aan.

Verspilde groenten

Het lot van een private label-fabrikant is dat je altijd tussen de coulissen staat en is jezelf profileren lastig. Daarom weten ook niet veel mensen dat Four Seasons Food samenwerkt met Kromkommer. Deze organisatie maakt mensen bewust van voedselverspilling: ze redden groenten die het nooit op je bord zouden halen omdat ze er anders uitzien of bij overproductie. Die groenten verwerkt Four Seasons Food voor Kromkommer in soep. In 2018 verwerkte het bedrijf 60.000 kg aan kromme groenten in soepen voor Kromkommer. Een directe bijdrage aan het terugdringen van voedselverspilling dus!

Terug naar de natuur

Op de PLMA zal het bij Four Seasons Food écht draaien om natuurlijke en biologische producten. “Want alles wat moeder natuur geeft, is voldoende,” aldus Niels. Het bedrijf is dit jaar voor het eerst aangesloten bij het Brabantpaviljoen. Daar hopen ze hun Nederlandse klanten te spreken, nieuwe ontwikkelingen te laten zien, maar vooral verdere stappen richting het buitenland te maken. De drijfveer voor groei is duidelijk de internationale markt. Op andere beurzen zoals de BIOFACH is het bedrijf ook wel te vinden, maar daar doen zij dat door presentaties samen met hun partners.