Brabantse ondernemers op
internationale foodvakbeurs

Brabantpaviljoen

In dit magazine vind je elf profielen van bedrijven die dit jaar Brabant vertegenwoordigden op een van ‘s-werelds grootste beurzen voor de internationale foodsector: de PLMA. Voor het zevende jaar op rij staat het Brabantpaviljoen als enige Nederlandse samenwerking op de beurs. Maar hoe is dat zo gekomen? En wat is het ‘private label’ eigenlijk?


Voor het zevende jaar op rij staat het Brabantpaviljoen als enige Nederlandse samenwerking op deze beurs.

Agrofoodsector

De agrofoodsector in Brabant ontwikkelt zich in hoog tempo. Met slimme en duurzame oplossingen stomen ondernemers hun bedrijf én de sector klaar voor de toekomst. Denk aan digitaal tuinieren, slimme systemen voor duurzame en diervriendelijke varkens- of koeienstallen, verticale stadslandbouw en stroopwafels gemaakt van restproducten uit de tuinbouw. Dat heeft impact, ook op internationaal niveau.


Basis ligt in Brabant

Maar in Brabant ligt de basis voor alle onderdelen van de voedselketen: we hebben voerproducenten, boeren, voedselverwerkers, retail en zelfs innovatieve bedrijven die ons voedsel bij de productie of later in de keten beter en gezonder maken. Maar heb je wel eens nagedacht waar het huismerk van je favoriete supermarkt vandaan komt? En weet jij waar die producten uit je bedrijfsrestaurant worden geproduceerd? Of waar de technologie waarmee dat product gemaakt is vandaan komt? Misschien wel uit Brabant, namelijk!


Lees verder en kom zo meer te weten over de 11 bedrijven die dit jaar de Brabantse samenwerking op de PLMA vormden.

Private label: maatwerk

Er zijn talloze bedrijven die hoog-kwalitatieve voedingsproducten maken en deze niet onder hun eigen naam of merk verkopen. Zij produceren veelal in opdracht voor andere bedrijven zoals retailers of foodservicebedrijven. Vroeger waren private labels met name budgetmerken, maar tegenwoordig variëren private labelconcepten van budget tot premium en van health of fairtrade tot halal. Je vindt ze zowel in de verse als houdbare productschappen.

De producenten van zo’n ‘private label’ zijn veelal de expert van hun productaanbod. Ze beschikken over unieke technologie en beheersen de hele keten: vanaf de bron van al hun grondstoffen tot aan levering en soms zelfs presentatie in het schap. De een focust zich op vegetarische burgers en weer een ander op gezonde, dagverse maaltijden. Zij ontwikkelen recepten speciaal op maat voor elke klant.