Telers voor telers: abbGrowers verpakt blauwe bessen voor een eerlijke prijs


Wie kan er nu beter voor de belangen van telers in de markt opkomen dan telers zelf? Dat moeten

de twee Limburgse blauwe bessentelers achter abbGrowers hebben gedacht. Zij lieten het vak niet

los, maar startten gezamenlijk een bedrijf wat blauwe bessen van over de hele wereld verpakt en

verkoopt. Sales manager Huub Welles vertelt hoe dat gaat.


7 foto's per bes

Familiebedrijven Douven en Driessen willen telers de beste prijs voor hun product geven, én de klant van verse producten van de beste kwaliteit voorzien. Zelf telen ze blauwe bessen sinds de jaren ’80, en in 2014 startten ze met het sorteren en verpakken van blauwe bessen uit eigen teelt en die van anderen. Vandaag de dag staat er een moderne sorteerlijn waar een camera de bessen beoordeelt. Door 7 foto’s per bes te maken, bepaalt de machine waar de bes terechtkomt. Dat kunnen verschillende verpakkingen zijn, maar ook in diepgevroren verpakkingen of zelfs jam en sap.


Voordelen voor de teler

Hoewel het bessenseizoen in Nederland enkel tussen juli en oktober is, werkt abbGrowers het complete jaar rond. Huub: “Onze lijnen stonden een deel van het jaar stil, en we kregen vragen van collega-telers. Nu volgen we de blauwe bes over de wereld met een aantrekkelijke formule voor de teler. Zij verschepen de bessen naar ons in dozen van 3 kilo. Wij verpakken ze vlak voor levering aan de retail in Europa.”


Bedrijfswebsite: www.abbgrowers.com/

Minimaal risico

Veel telers in bijvoorbeeld Zuid-Amerika verpakken de bessen zelf, die per boot of vliegtuig geëxporteerd worden. Kneust of bederft er een besje in de verpakking, dan moet dit worden opengehaald en opnieuw verpakt en dat is kostbaar. Dit risico wordt door het verpakken bij abbGrowers minimaal.


Bedrijf met passie

Waar ondernemers vroeger de producten simpelweg wilden verkopen op de gezamenlijke veiling, zorgt dit bedrijf met passie voor een goede teelt én boterham voor bessentelers wereldwijd. Daarvoor onderhandelen ze met de retail, en gaat er regelmatig een hogere prijs dan van tevoren was ingeschat terug naar de teler. Er worden transparante en goede afspraken gemaakt over kosten en marges. De telers betalen voor dienstverlening van abbGrowers, en dragen geen percentage af. Elke dag is er contact met de telers, zegt Huub. “Zo houd je samen in de gaten wanneer piekmomenten zijn, kun je de productie en promotie goed plannen. Dat is nodig om jaarrond bessen te kunnen blijven verwerken.”.


'Het voelt alsof we in dienst van de teler werken, dat geeft voldoening'

De meerwaarde van abbGrowers zit ‘m in het feit dat ze zelf telen, en dat Nederland veel kennis over teelt en snoeitechniek bezit waar collega’s internationaal veel aan hebben. Het delen van die kennis was dan ook een grote succesfactor in Servië. Samen werken ze dan ook aan nieuwe rassen en een betere teelt. Huub: “We investeren in smaakrassen die de komende jaren beschikbaar komen. Die rassen brengen bessen voort die langer goed en stevig blijven. Met een veredelaar uit de V.S. werken we aan de optimale grootte van de bes. En daarnaast komen telers hier op het land meelopen, en kunnen we kennis over de teelt meegeven.”

b-berry®

Zelf voert abbGrowers het label b-berry®. Onder dat merk vind je alle producten die abbGrowers

voortbrengt: verse en diepvriesbessen, bessensap, bessen op siroop, bessenjam, -siroop, -saus, - likeur, en zelfs bessenwijn! De bessen worden zo vrijwel voor 100% benut.

Steeds meer mensen in Nederland eten blauwe bessen: een op de drie huishoudens, terwijl 9,5 op de 10 huishoudens aardbeien consumeert. “De bes wint aan terrein en we voorzien nog veel meer groei. Het is dan ook een keigezond besje, dat is wetenschappelijk bewezen. We werken samen met de universiteit van Maastricht aan onderzoek hiernaar.” aldus Huub. Het rood/paars gekleurde gedeelte van de bes bevat een hoog gehalte aan anti-oxidanten. Die ruimen stoffen op die ouderdom en ziektes veroorzaken. “Zelfs bij het invriezen blijven deze stoffen intact, en omdat wij kort voor de markt verpakken is dat ook alleen maar gunstig. En het product is gemakkelijk in gebruik: ready to eat!”

De productie is door die toenemende bessen-consumptie enorm gegroeid. Nog maar een paar jaar geleden verhuisde het bedrijf, er werd een vestiging in Servië geopend en er is er nu weer een op komst. De nieuwe locatie zal de capaciteit doen groeien van 2 naar 6 sorteerlijnen, wat resulteert in 100.000 kg verpakte bessen per dag: 8 volle vrachtwagens. En ja: er worden nog steeds 7 foto’s per besje gemaakt door de sorteermachine.


Samenwerken met zachte g

Oké: strikt gezien is abbGrowers geen Brabants bedrijf, maar gelegen in een gemeente die het Brabants raakt voelen we ons toch verbonden. “Het Bossche foodcluster strekt zich uit naar Venlo, en sowieso is het wel prettig samenwerken met de zachte g en dezelfde hands-on mentaliteit.” Op het Brabantpaviljoen staat abbGrowers voor het eerst. Daar worden de producten van B-Berry getoond. Ook is het bedrijf regelmatig op andere Europese beurzen te vinden: Fruitlogistica, Dusseldorf’s Obst und Gemüsecongres, de Food Attraction Madrid, PMA in de USA en zelfs de AsiaFood logistica in Hongkong.