Zeven jaar Brabantpaviljoen

Stel je even voor: tussen de 4200 exposanten van 55 nationaliteiten moet je jouw bedrijf zien te positioneren. In 2013 sloegen een aantal bedrijven de handen ineen in samenwerking met de Provincie Noord-Brabant, en schreven zich gezamenlijk in als één Brabantpaviljoen.

Brabantpaviljoen 2019

Om het private label te promoten en ondersteunen, werd in 1979 de Private Label Manufacturers Association (PLMA) opgericht. Deze non-profit organisatie is het meest bekend van de twee jaarlijkse beurzen van de PLMA in Amsterdam en Chicago (VS). De beurzen zijn er om private label-producenten en inkopers van over de hele wereld met elkaar in contact te brengen.

Op de beurs staan producenten uit de foodindustrie, maar ook op het gebied van gezondheid en cosmetica, huishouden, klussen en vrije tijd. Dit jaar vond de PLMA Amsterdam plaats op 21 en 22 mei 2019 in de RAI. Brabant wil tot de slimste en meest duurzame agrofoodregio’s van Europa behoren en kan daarom niet ontbreken op een internationale ontmoetingsplaats zoals de PLMA.


Larco Foods was een van de initiatiefnemers, en het Brabantpaviljoen kom worden gerealiseerd door een samenwerking van o.a. Food Connection Point en de provincie Noord-Brabant in het kader van het toenmalige Europese project Food2Market.

Jacqueline Lanting is vanaf het begin betrokken bij de projectbegeleiding: “In 2013 stonden negen ondernemers in een – toen nog zelf gebouwd, van pallets geconstrueerd – paviljoen achterin de hal. Na twee jaar zijn we met een veel professionelere stand naar de huidige, veel betere positie verhuisd.” In de loop der jaren deden in totaal 30 bedrijven mee. Steeds is gewerkt aan een betere gezamenlijke én individuele uitstraling en is er nu bijvoorbeeld ook professionele catering in de stand.

Record aantal bedrijven


Ondersteund door de Provincie Noord-Brabant presenteren Brabantse ondernemers hun eigen producten en services, en bezetten gezamenlijk één grote opvallende stand. “Ze hebben samen een sterk netwerk en leren veel van elkaar,” vindt Jacqueline Lanting. “Sommigen doen samen zaken en veel bedrijven ontwikkelen zichzelf in hun branding op de beurs.” Dit jaar vinden we een recordaantal foodbedrijven in de stand: maar liefst elf ondernemers zetten in 2019 de Brabantse foodsector op de internationale kaart.