Projecten van de arrangeur

Marching and Breakin' I foto: Claudia Hansen

Geert van Boxtel is sinds april 2018 aan het werk als arrangeur. Zijn opdracht is vorm geven aan de impuls voor vernieuwing en verbreding van de klassieke en hedendaagse symfonische muziekvoorziening.


Geert: “Sinds ik aan de slag ben, heb ik heel veel mooie dingen gezien. In Brabant gebeurt ontzettend veel en het is geweldig om een bijdrage te mogen leveren aan het leggen van nieuwe verbindingen, aanjagen van nieuwe initiatieven en verder brengen van bestaande projecten. Verbinding is hier wel het sleutelwoord. Met de actualiteit, met locaties, tussen makers onderling en tussen soorten muziek”


Bijna alle projecten hebben een link met de Academy of Music and Performing Arts (AMPA), het conservatorium. Geert: “Om een structurele en duurzame verandering tot stand te brengen, is het cruciaal om het muziekvakonderwijs te betrekken." Hieronder zetten we de projecten die door de arrangeur worden ondersteund op een rij.



1.
Concertreeks


In het najaar van 2019 worden, verspreid over de hele provincie, maar liefst 24 concerten gerealiseerd waarin klassieke muziek op een nét wat andere manier over het voetlicht wordt gebracht. In Noord-Brabant staan prachtige concertzalen die weinig worden gebruikt voor klassieke muziek. De 24 concerten zijn tot stand gekomen uit gesprekken tussen vier gezelschappen en de (concert)podia in Tilburg, Uden, Roosendaal, Helmond, Oisterwijk, Oss, Den Bosch, Eindhoven, Oosterhout, Veghel, Breda en Cuijck.


In de concertreeks is ruimte voor cross-overs, voor thematische concerten en voor een theatrale opzet. Zo is de voorstelling ‘Marching & Breakin’ van percussionist Dominique Vleeshouwers een perfecte samensmelting van slagwerkrepertoire vanover de hele wereld met de flitsende dansmoves van The Ruggeds. Met als verbindend thema ‘straatmuziek’ maakt de voorstelling een tocht langs verschillende muziek en dansstijlen ‘van de straat’ waarbij zelfs een complete harmonie langs komt! In het volgende item in dit magazine vind je meer info over deze voorstelling (zie item 2 in dit magazine).

 

Kamerata Zuid treed op met zangeres Anneke van Giersbergen in een programma waarin zowel haar eigen werk als klassieke aria’s een plek krijgen. Verwacht kippevel en rillingen over de rug bij deze combinatie, zoals je kunt zien op het filmpje hiernaast, dat ze opnamen in het Speelhuis in Helmond enige tijd geleden. 


Het kersverse Euregio Kamerorkest speelt met ‘In de schaduw van de oorlog’ in op de herdenking van de Bevrijding van Brabant, deze herfst 75 jaar geleden. Het orkest neemt een bijzondere solist mee: tenor Peter Gijsbertsen die in 2018 de Nederlandse Muziekprijs won. Orkest en tenor spelen muziek van onder meer Maurice Ravel en Benjamin Britten, die is geschreven in de context van één van de twee Wereldoorlogen. 


Het Storioni Trio (zie item 18 in dit magazine) speelt samen met het Lights Out Trio en acteur Tom Janssen de voorstelling ‘Dit zijn de namen’ op basis van het gelijknamige boek van Tommy Wieringa. De muziek in deze voorstelling is afkomstig uit zowel het klassieke als het hedendaagse repertoire voor pianotrio. Extra bijzonder aan deze voorstelling is dat het zich geheel in het donker plaatsvindt!

Kamerata Zuid en Anneke van Giersbergen - Het Speelhuis, Helmond


'In de schaduw van de oorlog' - Euregio Kamerorkest


Lights Out Trio (foto: Nicole Connolly)




Kamerata Zuid I foto: Jostijn Ligtvoet

2.
Dominique Vleeshouwers
Marching and Breakin’


Marching & Breakin’ is de titel van de voorstelling die slagwerker Dominique Vleeshouwers maakt met slagwerker Martin Grubinger, de dansers van The Ruggeds en de harmonie Sint Michaël uit Thorn. De première is op 9 november 2018 als openingsconcert van Tromp Percussion, het internationale slagwerkconcours in Eindhoven. Daarna is het de bedoeling dat het concert op andere plekken in de provincie te zien is en -naar alle waarschijnlijkheid- ook in Wenen wordt gepresenteerd!


Deze voorstelling slaat een natuurlijke brug tussen nieuw gecomponeerde muziek, slagwerkrepertoire, urban en de harmoniewereld. Deze verschillende elementen worden met elkaar verbonden door een sterke dramaturgie rond het concept ’straatmuziek', dat maakt het echt uniek. Bovendien is het puur theatraal ook interessant: slagwerk en dans zijn beiden heel fysiek, en visueel heel aansprekend. De combinatie is fascinerend.


Meer informatie op dominiquevleeshouwers.com


Percussion meets breakdance - TROMP Percussion @ Emoves 2018

Foto: Claudia Hansen

3.
Anthony Fiumara Stadscomponist Tilburg


Anthony Fiumara gaat tot en met december 2019 als stadscomponist gecomponeerde muziek zichtbaarder maken in Tilburg. Anthony werkt vanuit het Tilburgse De Link, het muziekpodium dat hem bijstaat in deze bijzondere, nieuwe rol. Wat normaal gesproken in concertzalen en theaters plaatsvindt, wordt nu binnenstebuiten gekeerd en over de stad uitgestrooid. Zo speelt het carillon van de Heikese kerk iedere maand muziek van de jongste componisten van de Academy of Music and Performing Arts (AMPA) en is er muziek te horen op een stadsfestival rondom bijzondere architectuur van Tilburg. Ook komt er een bijzonder muzikaal evenement in de LocHal, met een groot aantal musici.


Een stadscomponist kan heel dicht op de huid van een stad werken. Als er iets ontbreekt in de klassieke muziek, dan is het de zichtbaarheid en herkenbaarheid van de figuur van de componist. Klassieke muziek wordt over het algemeen geassocieerd met overleden componisten; op deze wijze wordt 'de componist’ een levende, herkenbare persoon in de stad. Dan komen stad en muziek zo dicht mogelijk bij elkaar en dat brengt de muzikale infrastructuur opnieuw tot leven. Er bestaat overigens al een componist des vaderlands: Calliope Tsoupaki.


Anthony, geboren en getogen in Tilburg, is bij uitstek geschikt om deze rol vorm te geven. Hij is sinds kort docent Compositie aan AMPA, waardoor hij ook een directe verbinding legt tussen de stad en het conservatorium. Hij heeft een heel welluidende en voor een groot publiek toegankelijke muzikale stijl, waarmee contact leggen met het grote publiek makkelijk is. Daarnaast heeft hij de voor componisten belangrijke eigenschap dat hij kan uitleggen wat hij doet én waarom hij dat doet.


Volg de stadscomponist van Tilburg op Facebook, kijk voor meer informatie op de website van De Link of luister naar het werk van Anthony Fiumara op:


Anthony Fiumara, stadscomponist van Tilburg in 2019


Eerste uitvoering van Memorial Park tijdens November Music 2017.


4.
Klassiek op de Dommel


'Klassiek op de Dommel' is een evenement dat op 23 september van dit jaar voor het eerst werd gehouden in de Gemeente Boxtel. Helaas kon dat vanwege het noodweer niet op een ponton op het riviertje, maar op een overdekt podium.

De missie van ‘Klassiek op de Dommel’ is klassieke muziek onder de aandacht brengen van een breder publiek; ouderen en jongeren waarbij culturele diversiteit wordt nagestreefd en op verschillende manieren cross-overs worden gemaakt.

Cruciaal is dat het een lokaal initiatief is, van mensen die een lokaal en regionaal netwerk hebben van muziek en musici. Door het op een bijzondere plaats te programmeren (op de Dommel) is het voor iedereen toegankelijk, wat minder serieus en wat luchtiger. De onverwachte plek draagt daar aan bij.

De ambitie van de organisatie is om met dit evenement een inspirerend voorbeeld te realiseren voor andere gemeenten langs de Dommel. Interessant om te kijken of je vanuit een toeristische invalshoek een aantal Dommel-gemeenten kunt verbinden door middel van muziek. Daarmee verbreed je ook je doelen, het zou prachtig zijn als dat lukt. De eerste contacten zijn met diverse gemeenten al gelegd, om dit bij de volgende editie over twee jaar te realiseren.


Meer informatie op klassiekopdedommel.nl



5.
Eldorado


Eldorado is de titel van een voorstelling over de ontwrichting van het Brabantse platteland door (drugs)criminaliteit. Eldorado wordt gemaakt en gespeeld in Cuijk, Bernheze, Loon op Zand, Hilvarenbeek en Rucphen met lokale muziekverenigingen. Deze voorstelling wordt gemaakt in samenwerking met Het Zuidelijk Toneel, dat een soortgelijk project maakt maar dan in de 5 grote steden.

De bijdrage die dit project krijgt, gaat niet over de voorstelling zelf (die is pas in 2020) maar over een voortraject waarbij 5 jonge AMPA componisten een podcast maken over die 5 dorpen. Doordat we componisten koppelen aan een locatie, moeten ze daar echt verbinding mee maken, net als met de mensen die er leven en werken. Door deze werkwijze verbind je ze met het publiek, met de locatie én met de actualiteit en daarmee met een belangrijke maatschappelijke opgave. Op deze manier laat je jonge componisten ervaren dat een maatschappelijke context heel spannend en interessant kan zijn als aanleiding om muziek te maken. En tegelijkertijd hoop je hiermee publiek te bereiken dat misschien niet primair is geïnteresseerd in klassieke muziek, maar wel in de gebeurtenissen in hun eigen leefomgeving. De kennismaking van het publiek met klassieke muziek verloopt dan indirect. Zo snijdt het mes aan twee kanten.


Meer informatie op eldorado2020.nl


6.
Tilburg op Vleugels


Een festival rond de 65e verjaardag van de Tilburgse componist Jo Sporck die in het buitenland vaker wordt gespeeld dan in Nederland. Te horen en te zien op 29 september, 5, 7 en 14 oktober In Theaters Tilburg en andere locaties in de stad.

Tilburg op Vleugels zet zich om jongeren in contact te brengen met hoogwaardige klassieke muziek waarbij onder meer het Vlaamse orkest Casco Phil een concert verzorgt met Mozart en Sporck op het programma. Daarnaast is er een pianomarathon gepland met toppianisten Severin von Eckardstein, Ralph van Raat, Daan Vandewalle en Bobby Mitchell. Een karrentocht met jong muzikaal talent presenteert jeugdige pianisten in de Tilburgse openbare ruimte en op de beiaard van de Tilburgse Heikese Kerk zijn nieuwe stukken te horen.

Het is een ambitieus festival, dat verschillende invalshoeken biedt. En voor de eerste keer is er een meerdaags festival rond klassieke muziek in Tilburg. Fantastische pianisten met een wereldwijde reputatie zijn te horen in een programma samen met jonge pianisten en dan ook nog op ongebruikelijke locaties. Dat maakt Tilburg op Vleugels heel bijzonder.


Meer informatie op tilburgopvleugels.nl

Jelena Bazova (middenvoor) en leerlingen van haar pianoklas

7.
Paviljoen voor Ongehoorde Muziek


Het Paviljoen voor Ongehoorde Muziek is één van de plekken in Noord-Brabant waar de ontwikkeling van het makerschap -componisten en musici- centraal staat en waarbij dat nadrukkelijk gebeurt in organische samenhang en dialoog met het publiek. Het Paviljoen voor Ongehoorde Muziek is gestart in Eindhoven in 2017 op particulier initiatief van componist en muzikant Bart van Dongen. Sinds het ontstaan worden er kleinschalige concerten geprogrammeerd van veelal jonge musici. De ambitie is om het Paviljoen uit te bouwen tot een muzikale broedplaats voor talentontwikkeling.

Jonge makers die een brug willen slaan tussen opleiding en beroepspraktijk kunnen zich hier ten overstaan van een geïnteresseerd publiek presenteren. Dit Paviljoen heeft alles in zich om een heel belangrijke functie in de talentonwikkeling te verwerven. Bart is zich heel bewust van het belang van publiek voor jonge makers. Het is van belang dat zij zich niet alleen maar bezig houden met artistieke signatuur en ontwikkeling, maar dat zij zich ook bewust worden van de rol van het publiek. Dat faciliteert het Paviljoen op kleine schaal: publiek is in direct contact met de makers, en die krijgen daarmee feedback die op de lange termijn veel gaat opleveren voor de makers en de muzieksector.


Meer informatie op pomeindhoven.nl



Paviljoen voor Ongehoorde Muziek (foto: POM)

8.
Jacqueline Hamelink / Sounding Bodies Bachkliniek


Jacqueline Hamelink is celliste, theatermaker en de bedenker van de ‘Bachtherapie’. Met een knipoog naar de ‘Bachbloesemtherapie’, heeft Jacqueline een methode ontwikkeld waarmee ze met haar cello in één-op-één situaties mensen een uiterst intense muzikale ervaring laat ondergaan. De even tijdloze als abstracte muziek van Johann Sebastiaan Bach staat daarin centraal. Jacqueline laat haar ‘eenmenspubliek’ een keuze maken uit persoonlijke, emotionele waarden en op basis daarvan kiest zij een cellowerk van Bach dat zij voor deze persoon speelt. Het werk van Jacqueline maakt duidelijk hoe belangrijk akoestisch voortgebrachte klanken kunnen zijn voor het welzijn en welbevinden van mensen. Iedere muziekliefhebber weet dat muziek je diep kan raken, maar de retorische kracht van de muziek van Bach toont nog een bijzondere kwaliteit: het is muziek van een intense overtuigingskracht.

Jacqueline’s werk raakt mensen diep. Mede daarom is zij gekozen tot één van de drie gezichten van de campagne Brabant Cultuur. Haar werk staat voor de essentie van muziek: het ervaren van klank die in dezelfde ruimte wordt voortgebracht door een ander mens. De ervaring dat iemand speciaal voor jou en ook echt alléén voor jou speelt. Dat is heel belangrijk in deze getechnologiseerde tijd, waarin bijna alle muziek tot ons komt via streams, computer, telefoon. Hier mag je de cello zelf, de bron van de klank die speciaal voor jou wordt bespeeld, aanraken. Die ervaring is van onschatbare waarde en raakt aan de kern van het luisteren naar muziek.

De intensiteit van de ervaring die Jacqueline realiseert staat in scherp contrast met het publieksbereik van haar werk. Daarom is het prachtig dat zij haar bijzondere methode het komende jaar uitrolt. Jacqueline leidt speciaal daarvoor uitgekozen musici op tot volleerde ‘Bachtherapeuten’. Ze brengt ze bij elkaar in een ‘Bachkliniek’, die als voorstelling een plek vindt op festivals in Noord-Brabant én daarbuiten.


Meer informatie op soundingbodies.com

Jacqueline Hamelink geeft Bachtherapie tijdens TEDxAmsterdam


De Bachbehandeling



9.
La Grande Bouffe -
Een spiegel op onze hedendaagse consumptiemaatschappij


Philharmonie zuidnederland & Toneelgroep Maastricht presenteren La Grande Bouffe, een muzikale theatervoorstelling over mateloosheid en overdaad. Regisseur Serve Hermans nam de gelijknamige Frans-Italiaanse zwarte komedie uit 1973 van cineast Marco Ferreri als inspiratiebron en stelt zich de vraag wat er gebeurt als er geen rem zit op wat we doen. In een decor van een rijk gedekte tafel maakt Toneelgroep Maastricht het publiek deelgenoot van het verhaal waarin de hoofdfiguur zich besluit dood te eten. Dit alles gelardeerd door philharmonie zuidnederland met muziek van onder meer Rossini, Satie, Part en nieuw werk van Jean Lambrechts. De Noordkade Veghel is als verzamel-plaats van de foodindustrie en cultuur de ideale plek voor deze spiegel op onze hedendaagse consumptiemaatschappij.


Philharmonie zuidnederland & Toneelgroep Maastricht

Dirigent: Dirk Brosse

Regie: Serve Hermans

Dramaturgie: Ludo Costongs

Spel: Michel Sluysmans, Robert Bouten, Stijn Vervoort, Hans Trentelman

In samenwerking met Wow Food, Arend van der Heijden; CHV Noordkade Veghel, MCICIM University Maastricht


De voorstelling vindt plaats op vrijdag 12 april in het Noordkadecomplex in Veghel.


Meer informatie op www.philharmoniezuidnederland.nl en www.chvnoordkade.nl

10.
Aart Strootman


Componist, gitarist, instrumentmaker en musicoloog Aart Strootman is één van de grootste talenten in de Nederlandse muziek op dit moment. Hij won vorig jaar de internationale Gaudeamusprijs voor compositie, speelt in vele ensembles en schreef het prestigieuze stuk ‘Darkness Rises’, dat hij samen met de philharmonie zuid speelde en heeft opgenomen.


Daarnaast ontwikkelt Strootman nieuwe instrumenten. Zo maakte hij een gitaar en een basgitaar met een zogenoemde ‘reine stemming’, speciaal om het werk van minimal music pionier Terry Riley te kunnen uitvoeren. Strootman is ervan overtuigd dat nieuwe muziekinstrumenten kunnen leiden tot nieuwsgierigheid en interesse in nieuwe muziek. Op dit moment is hij bezig met onderzoek naar nieuw instrumentarium dat geproduceerd kan worden met een 3D-printer. Dit innovatieve onderzoek doet hij samen met een keur aan nationale en internationale partners: slagwerkgroepen, podia, festivals maar ook het Tilburgse AMPA.


Met deze instrumenten en de muziek die Strootman ervoor schrijft is dit project een interessante technologische innovatie. Door de ontwerpen ‘open-source’ aan te bieden, kan iedereen aan de slag met de ontwikkelde prototypes die zijn ontwikkeld. Door simpelweg een bestand te versturen, kan aan de andere kant van de wereld een instrument worden uitgeprint. De mogelijkheden die dit biedt voor componisten, musici en muziekeducatie zijn enorm.


Het instrumentarium van Strootman is het komend jaar te zien en te horen op tal van Nederlandse en buitenlandse podia en festivals.


Meer informatie op aartstrootman.com  

Een videoportret van Aart Strootman (productie: Green Bag)


Een door Strootman ontwikkeld instrument: de Sub le Noir


11.
Opera Zuid - A Quiet Place


Als enige Europese operahuis brengt Opera Zuid tijdens het Bernstein-Centennialjaar 2018 de bloedmooie en hartverscheurende opera ‘A Quiet Place’ in de versie in drie bedrijven. Deze eigentijdse opera is een toegankelijke cross-over tussen musical, jazz, film en opera. Het werk vertelt het verhaal van een Amerikaans gezin dat worstelt met emoties na de dood van een geliefde bij een auto-ongeluk, waarbij alcohol in het spel was.


'A quiet place' is geen opera over helden of godinnen, maar over onszelf en wat ons ten diepste bezighoudt. ‘A Quiet Place’ vertelt op haast filmische wijze het verhaal van een eigentijds Amerikaans ‘suburban’ gezin dat worstelt met communicatie, met aanvaarding en met het verwerken van intense emoties na de tragische dood van een geliefde bij een door alcohol veroorzaakt auto-ongeval.


De productie wordt geregisseerd en ontworpen door het prijswinnende, Britse duo Orpha Phelan en Madeleine Boyd. De arrangeur heeft een kleine bijdrage geleverd voor de extra kosten voor een modern werk als dit, dat tegelijkertijd zo open staat voor nieuw publiek. 


Meer informatie op operazuid.nl

Trailer 'A Quiet Place' door Opera Zuid


12.
FELT - Muziekgebouw Eindhoven


Nieuwe klassieke muziek van jonge makers

Sinds enige tijd is muziek van jonge makers met een klassieke insteek aan een opmars bezig, of we het nu neo-klassiek, cross-over, ambient, indie-classical, modern gecomponeerd of focusmuziek noemen. Er is sprake van een trend waarin mensen quality time met inhoud zoeken als antwoord op de haast en hype. Het vinden van een balans tussen verdieping, menselijke maat, aandacht en focus lijkt steeds belangrijker te worden. Een aanzienlijk deel van de jongere generatie muziekliefhebbers staat open voor meer diepgang en intellectuele uitdaging in muziek, als die op een voor hen passende manier wordt gebracht. Om aan deze behoefte tegemoet te komen gaat Muziekgebouw Eindhoven onder de noemer FELT de komende tijd hiertoe nieuwe aantrekkelijke concert formats ontwikkelen; in samenwerking met de makers en het publiek zelf en met partners als het Van Abbemuseum en Piet Hein Eek.


Muziekgebouw Eindhoven ontvangt ondersteuning van de arrangeur voor het ontwikkelen van het merk FELT en voor het realiseren van de eerste concerten van FELT. Daaronder vallen onder meer  een indie-classical orkestproject uitgevoerd door Stargaze met muziek van de Britse componiste/zangeres Mica Levi (Micachu) bij een live screening van de cultfilm Under the skin; de Bachkliniek van Jacqueline Hamelink (waarover meer elders op deze pagina) en een eigen productie van Eno's Music for Airports door Temko, aangevuld met studenten van de Academy of Music & Performing Arts (AMPA).


Eerder al, op 29 maart is de FELT launch party met onder meer Matteo Myderwyk, hier te zien en te horen in Muziekgebouw Eindhoven. 

Matteo Myderwyk in Muziekgebouw Eindhoven


13.
Dag van de Toekomstmuziek


De Brabantse Bond van Muziekverenigingen, het Prinses Christina Concours en CHV Academy, Circle of Talent slaan de handen ineen. Gezamenlijk organiseren zij de Dag van de Toekomstmuziek op zondag 24 maart 2019 op CHV de Noordkade in Veghel/Meierijstad. Tijdens deze dag, die in het teken staat van jeugd, muziek en ontmoeting, kan men genieten van de regiofinale van Brabantse muziektalenten, een concert van het Brabants Jeugd Project Orkest en een congres met verschillende workshops.


De dag staat in het teken van de toekomst van het Brabantse muziekleven. In de middag wordt er een congres georganiseerd over de muzikale toekomst van de provincie en de rol die de jeugd hierin speelt. Trompettist Eric Vloeimans is keynote-speaker, er kunnen verschillende workshops worden gevolgd en er is uiteraard volop ruimte om met elkaar in gesprek te gaan. Het doel van deze dag is dan ook om muzikale organisaties, verenigingen, docenten, muzikanten, deskundigen en andere belanghebbenden samen te brengen, om elkaar te inspireren en van elkaar te leren. Een speciaal samengesteld jongerenpanel zal aansluiten bij de workshops om niet alleen over, maar vooral ook mét de jeugd in gesprek te gaan over de muzikale toekomst van de provincie.


Ook wordt op de Dag van de Toekomstmuziek het Brabantse muziektalent in de schijnwerpers gezet. Om 14.00 uur gaat de regiofinale van het Prinses Christina Concours van start. Bezoekers krijgen, tijdens het congres, de mogelijkheid om Brabantse toptalenten te horen spelen tijdens dit concours. De prijsuitreiking van het Prinses Christina Concours vormt het gezamenlijke sluitstuk van de middag. De avond wordt ingevuld door het Brabants Jeugd Project Orkest, waarin talenten van muziekverenigingen uit heel Brabant samenspelen. Zij zorgen met een groots theaterconcert in de grote zaal van Theater de Blauwe Kei voor een spectaculaire afsluiting van deze bijzondere dag.


Meer informatie over de Dag van de Toekomstmuziek

Aankondigingsposter Dag van de Toekomstmuziek


De werkwijze van Circle of Talent


14.
Odyssee der Ontheemden


Evenals de ‘Odyssee’ van Homerus is de stadsopera Odyssee der Ontheemden [werktitel] een muziektheaterproductie die uitzicht biedt op de uitdagingen en beproevingen waar de mens in de 21e eeuw voor staat: wereldwijde herverkaveling van macht, verbrokkeling van democratie en rechtsstaat, de moeizame kunst van het samenleven. Het publiek vaart in fluisterboten over de Binnendieze in Den Bosch, hun gids (en stuurman) is niet-westers.


Odyssee der Ontheemden is een archetypisch epos waarin loutering, beproeving en heldendom met elkaar vervlochten zijn. Maar op de eerste plaats is het een verhaal over ontmoetingen – met letterlijk ongekende werelden en culturen, met verleidingen en met wie je bent of denkt te zijn. De kwintessens van het verhaal is dat de zelfkennis van Odysseus groeit bij gratie van ontmoetingen – niet door eindeloze zelfreflectie of kluizenaarschap. Zo is de buitenwereld de sleutel tot de binnenwereld. In deze eeuw is dat haast een hachelijke uitspraak. Dit is de tijd van vestingen – Fort Europa en Fort Ik – die vooral op angst gebouwd zijn. De tendens om het/de onbekende uit te sluiten, neemt eerder toe dan af.


Componist is Mark van Platen, het libretto wordt geschreven door Eric Alink, regisseur is Vincent van den Elshout, Marc Versteeg is artistiek leider en kwartiermaker. Uitvoerenden zijn vier solisten, vluchtelingen, een instrumentaal ensemble en kamerkoor Capella Brabant. De voorstellingen komen tot stand in samenwerking met de Kring Vrienden van ’s-Hertogenbosch en vinden plaats tijdens het Theaterfestival Boulevard in 2020.


‘Odyssee der Ontheemden’ ontvangt een bijdrage om het langdurige en complexe wervings- en voorbereidingsproces van deze bijzondere voorstelling te faciliteren.

De Binnendieze in Den Bosch



Kamerkoor Capella Brabant

15.
Gilgamesh - Brabant Koor, philharmonie zuid, AMPA/AME


Gilgamesh is de naam van een oratorium van de componist Bohuslav Martinu én de titel van een ambitieus plan van Brabant Koor, philharmonie zuid en Academy of Music and Performing Arts (AMPA) en Academy of Music Education (AME). Gilgamesh is bovenal de titel van een eeuwenoud epos over koning Gilgamesh uit het oude Mesopotamië (het huidige Irak & delen van Syrië) en wordt vaak beschouwd als het oudste overgeleverde werk uit de wereldliteratuur.


Met het oratorium legt Brabant Koor de nadruk op filosofische levensvragen en de rijke cultuur van de deltaregio Eufraat-Tigris, een regio die heden ten dage door oorlog en vluchtelingencrises vaak negatief in het nieuws komt. In dit project staat de relatie tussen deze regio en de Westerse cultuur centraal: het Gilgamesh-epos is één van de oerverhalen die aan de basis stond van de Westerse literatuur.


Het plan bestaat uit twee onderdelen: een educatief traject en een concert waarin het omvangrijke werk van Martinu wordt uitgevoerd in Tilburg en Eindhoven. De twee onderdelen zijn thematisch en muzikaal met elkaar verbonden, maar vinden op twee verschillende momenten plaats.


Voor scholieren van basis- en middelbare scholen wordt een lespakket ontworpen en uitgevoerd rondom de muzikale en maatschappelijke thematiek van het Gilgamesh-epos. Dit lespakket mondt uit in het Gilgamesh Event: een ontmoetingsplek tussen scholieren en professionele musici. In de voorbereiding op en tijdens dit event componeert een aantal AMPA-studenten compositie een nieuw werk. In dialoog met elkaar schrijven zij deze compositie als reflectie op het Gilgamesh-oratorium. Daarin verwerken zij de muzikale en/of tekstuele bijdragen van de scholieren. Zij worden hierbij begeleid door de Koerdische violist en componist Hawar Tawfiq, in samenwerking met Fontys-docent Anthony Fiumara. De nieuwe compositie die zo ontstaat wordt uitgevoerd tijdens de hoofdconcerten in Tilburg en Eindhoven naast het oratorium van Martinu. Daarbij zullen Brabant Koor, philharmonie zuidnederland én studenten van Fontys AME & AMPA de handen ineenslaan.


Al met al belooft het een indrukwekkende bezetting van zo’n tweehonderd musici te worden, die uiteraard een unieke concertbeleving oplevert voor zowel bestaand als nieuw (jong) concertpubliek, waaronder de scholieren die deelnamen aan het lespakket en het Gilgamesh Event.


Uitvoeringen

Concertzaal Tilburg op donderdag 23 januari 2020 Muziekgebouw Eindhoven op vrijdag 24 januari 2020

Epic of Gilgamesh - Tablet V (foto: Osama Shukir Muhammed Ami)


16.
philharmonie zuid Opera Sing Along


Het succes van Opera op de Parade heeft de organisatie geïnspireerd tot de opzet van een tweede opera-evenement dat geheel in het teken staat van beleven en meezingen. Want waarom alleen luisteren als het ook zo gezellig én verbindend is om alle klassiekers uit volle borst mee te zingen? Bij de Opera Sing Along mag het!


In een feestelijk programma brengt philharmonie zuid samen met het publiek de grootste operahits ten gehore, met uitstapjes naar operette en het Napolitaanse lied. Naast het orkest worden de teksten op grote schermen geprojecteerd en op het podium worden de nummers gezongen door (opera)zangers en -zangeressen van wereldklasse. Om dit evenement ook voor tv met verve in beeld te brengen is topregisseur David Grifhorst (bekend van onder meer ‘The Passion’) gevraagd.


Op het programma vind je onder meer ‘O mio babbino caro’ van Puccini, het beroemde ‘Slavenkoor’ van Verdi en de Habanera en Toreador uit Carmen. Iedereen die wil kan een half uur voor aanvang ‘inzingen’ onder leiding van

Louis Buskens, de dirigent van het Brabant Koor.


Op NPO Start is de editie van 2018 terug te kijken.


Opera Sing Along vindt plaats op vrijdag 29 juni om 20.30 uur op de Parade in Den Bosch. Meer informatie op de website van de philharmonie zuidnederland.



Opera Sing Along in 2018


Opera Sing Along Flashmob voor het Centraal Station in Den Bosch


17.
Signaal - Jeroen Strijbos en Rob van Rijswijk


Jeroen Strijbos en Rob van Rijswijk zijn twee Brabantse componisten met een grote -internationale- staat van dienst in het realiseren van werk dat zich op het snijvlak van muziek en beeldende kunst bevindt. In de meest recente editie van het Oerolfestival op Terschelling presenteerden zij met veel succes het werk ‘Signaal’. Dit werk brengt de actuele problematiek van onze waterhuishouding op een artistieke wijze onder de aandacht. De wijze waarop we omgaan met water is ook in onze provincie een belangrijk thema: het grondwaterpeil loopt steeds verder terug waardoor droogte op de loer ligt.


Dit thema wordt in ‘Signaal’ op prachtige wijze vormgegeven met een ruimtelijke installatie en een performatief deel, waarbij operazangeressen het publiek meenemen in een poëtische wandeling. De mens en zijn relatie tot water en het landschap vormen het inhoudelijke kader van de voorstelling. 


Op dit moment worden de laatste besprekingen gevoerd met een belangrijke organisatie op landschappelijk gebied en een producerende instantie in de provincie, om ‘Signaal’ in gezamenlijkheid te presenteren. Op die wijze slaan partijen uit verschillende maatschappelijke domeinen de handen ineen om het Brabantse publiek niet alleen een belangrijke boodschap over onze omgeving mee te geven, maar dat ook te doen op artistieke, prikkelende wijze.


Meer informatie over (en foto's van) dit project op de website van Strijbos & Van Rijswijk

Video-impressie van 'Signaal' tijdens Oerol


18.
Storioni Festival


In 2019 presenteert het Storioni Trio een nieuwe opzet van het Storioni Festival (23-26 mei). Na elf succesvolle edities van het internationale kamermuziekfestival zijn de tijden, de (muziek)wereld en ook de eigen ideeën veranderd, en acht het trio de tijd rijp voor verandering. Het Storioni Festival 2019 wordt een echt stadsfestival: in en met de stad Eindhoven. Niet alleen in het Muziekgebouw Eindhoven, maar ook daarbuiten. ’s Avonds én overdag. Om die reden gaat het festival in mei plaatsvinden, het ideale moment om ook buiten het Muziekgebouw muziek te maken.


Vaste waarden blijven onder andere het Openingsconcert en de Storioni Nacht, maar het festival wil met een aangepaste formule en op diverse stadslocaties ook nieuwe muziekliefhebbers inspireren en betrekken bij het festival. Dit alles in een periode van vier dagen voor een intense festivalbeleving.


Het van oorsprong Brabantse Storioni Trio en Muziekgebouw Eindhoven organiseren al jaren samen een kamermuziek-festival van internationale klasse. De programmering ervan komt tot stand in nauwe samenwerking tussen de artistiek manager van het Muziekgebouw, Frank Veenstra, en de leden van het Storioni Trio. In het verleden prijkten de namen van coryfeeën als Menahem Pressler, Natalia Gutman, Jean-Yves Thibaudet, Nelly Miricioiu of Ray Chen op het programma.


Een belangrijk nieuw onderdeel van het Storioni Festival 2019 is het gratis toegankelijke straatfestival genaamd Music In The Streets. Op zaterdag 18 mei staat de binnenstad van Eindhoven dan ook in het teken van (kamer)muziek. Op vele plekken in de binnenstad wordt tussen 13.00 en 18.00 uur gespeeld door musici, zowel amateurs als professionals en van jong tot oud. Maar liefst 200 muzikanten staan te popelen hun passie voor muziek te laten horen aan Eindhoven.


Meer informatie op storioni-festival.nl

Storioni Trio (foto: Mike Roelofs)


19.
‘Division’ van
Jesse Passenier


75 jaar geleden werd het zuiden van Nederland bevrijd. Eind oktober 1944 kreeg Den Bosch voor het eerst de geallieerden te zien en kwam er een einde aan de lange, uitzichtloze bezetting door de nazi’s van de hoofdstad van Noord-Brabant. Dit gegeven inspireert componist Jesse Passenier tot het schrijven van een nieuwe orkestcompositie met als titel 'Division'. Daarin een speciale rol voor zanger en Wie is de mol? -winnaar Ruben Hein, die samen met philharmonie zuid en dirigent Karel Deseure dit bijzondere moment in de geschiedenis van onze provincie en speciaal van Den Bosch zal markeren. De première van dit bijzondere orkestwerk vindt plaats tijdens het openingsconcert van November Music op 1 november 2019, exact 75 jaar nadat Den Bosch bevrijd werd. 


Naast het stuk van Passenier hoort u in dit openingsconcert ook het in opdracht van philharmonie zuid gecomponeerde 'Twin Twinkler' van gitarist en componist Stian Westerhus. De indrukwekkende 'Symfonie voor blazers' van Igor Stravinsky completeert dit bijzondere concert, waarin de kracht van muziek en noodzaak tot herinnering elkaar zullen versterken. 


Het openingsconcert van November Music vindt plaats op vrijdag 1 november 2019 om 20.00 uur. Meer informatie over

November Music vindt u op novembermusic.net.

20.
Koren Centraal - November Music


Met Koren Centraal zet November Music een nadrukkelijke stap naar de musicerende bevolking van Noord-Brabant. Het festival biedt een jaarlijkse staalkaart aan kwalitatief zéér hoogwaardige muziek van zowel nationale als internationale toonaangevende componisten en musici. Naast Brabanders komen mensen uit heel Nederland en daarbuiten luisteren naar de concerten van November Music.


Met Koren Centraal wil het festival zich profileren ten opzichte van de amateurkoren en (semi)professionele koren uit Noord-Brabant. Zij worden uitgenodigd om op te treden op het festival en deel uit te maken van participatieprojecten en publieksevenementen. Dat gebeurt in de openbare ruimte zoals de Parade: het belangrijkste plein van ’s-Hertogenbosch en de mooiste concertlocatie van de stad. Op deze manier worden de werelden van amateur- en professionele musici met elkaar verbonden, krijgen de Brabantse koren letterlijk een ‘stem’ op één van de belangrijkste muziekfestivals van Nederland en wordt het programma van November Music verrijkt met prachtige vocale muziek.

Op het openingsconcert op 1 november hoort u het spiksplinternieuwe stuk ‘Division’ van componist Jesse Passenier (zie het voorgaande item), waarbij de philharmonie zuid samen met enkele amateurkoren 75 jaar bevrijding van Den Bosch viert. In de festivaldagen erna is er vrijwel elke dag een concert waarin koren een hoofdrol vervullen.


Op 2 november vindt er een grote zangmanifestatie plaats op de Parade, met tal van koren die zich samen met festivalbezoekers wagen aan een nieuw stuk van de Componist des Vaderlands Calliope Tsoupaki. De 80e verjaardag van dé Brabantse koorcomponist bij uitstek, Daan Manneke, wordt vocaal opgeluisterd, het Brabant Koor brengt het werk Na Strastnoy van Fred Momotenko en de jonge Brabantse sopraan Rianne Wilbers zingt samen met Collegium Vocale Eindhoven. Capella Brabant presenteert een nieuw stuk van priester-componist Kris Oelbrandt en het bijzondere Genetic Choir laat zich inspireren door geluiden uit de stad met het project Loop-Copy-Mutate.

 

Beleef het allemaal mee op November Music van 1 tot en met 10 november 2019 in Den Bosch. Kijk voor meer informatie op novembermusic.net.

Brabant Koor (foto: Daisy Renders)


21.
Dock Zuid - Duurzaam ondernemen in de muziek


Dock Zuid is de nieuwe plek voor muziek in Brabant. Een centrum waar culturele organisaties, ondernemers en musici samenkomen om krachten te bundelen, en een nieuw publiek te inspireren. Bij Dock Zuid onderzoeken, ontwikkelen en tonen Brabantse muzikale ambassadeurs hun nieuwste muziek, waarmee ze elkaar en hun omgeving inspireren.

 

Dock Zuid biedt zichtbaarheid aan muziek uit Brabant. In de gemeente Tilburg realiseert Dock Zuid een muzikale ontmoetingsplaats, waar ze verbinding faciliteert tussen culturele organisaties, overheden, ondernemers en musici. In samenwerking met diverse partners organiseert Dock Zuid activiteiten waarmee ze een jonger, breder publiek uitnodigt om kennis te maken met muziek en de muzikale ontwikkeling van Brabantse creatieven.


Meer informatie op dockzuid.com

Dit online magazine is een uitgave van de provincie Noord-Brabant in samenwerking met Geert van Boxtel, arrangeur klassieke en hedendaagse symfonische muziek in Brabant.


april 2019